جواب: ديه جراحات، مثل ساير ديون است و نمىتوان آن را از
بيت المال داد و اگر نداشت، مجنى عليه بايد صبر كند تا جانى بتواند آن را بپردازد.
سؤال 1983: به نظر حضرتعالى آيا ديه در حكم ماترك ميت است؟
يعنى بايد اول ديون برداشته شود. بعد بين وراث تقسيم شود يا خير؟
جواب: بلى، جزء ماترك محسوب مىشود، كه اگر متوفى دين داشته
باشد، بايد اول دين او را از ديه و باقى تركه پرداخت و بعد مابقى را بين ورثه
تقسيم كرد.
مقدار ديه و مسائل مربوط به آن
سؤال 1984: آيا در تغليظ ديه قتل در ماههاى حرام، فرقى بين
قتل عمد و خطا وجود دارد؟
جواب: خير، ظاهرا فرقى نيست، حتّى در مواردى كه ديه بر
عاقله باشد.
سؤال 1985: آيا ديه به نظر حضرتعالى دين است يا مجازات، و
با مرگ مديون ساقط مىشود؟
جواب: ديه، دين است و با مرگ مديون ساقط نمىشود.
سؤال 1986: با وجود اين كه محكوم به ديه داراى امكانات مالى
خوبى است، از پرداخت ديه امتناع مىورزد، آيا حبس وى براى وادار كردن او به پرداخت
ديه، مشروعيت دارد يا خير؟
جواب: ديه حكم ساير ديون را دارد. و اگر ثابت شود كه محكوم
علاوه بر مستثنيات دين چيزى دارد و مىتواند ادا كند و امتناع مىكند؛ حاكم
مىتواند او را حبس كند تا مجبور به پرداخت ديه شود.
سؤال 1987: آيا مىتوان براى تأخير پرداخت ديه، چيزى به
عنوان خسارت از جانى گرفت؟
جواب: چون ديه دين است و حكم ساير ديون را دارد، اخذ خسارت
تأخير اداى آن، مشروع نيست.
سؤال 1988: هرگاه ديه جراحات وارده متعدده مجموعا به قدر
ديه موضحه باشد. ولى هر جراحتى به تنهايى كمتر از موضحه است، آيا در چنين فرضى ديه
در صورت خطا بر عاقله