responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 507

اگر قتل مجنى عليه علاوه بر جنايت به امور ديگر نيز مستند باشد

سؤال 1917: در اثر ضربه وارده به سر شخصى، جمجمه او مى‌شكند، با انتقال به بيمارستان و عمل جراحى كمى بهبود يافته؛ ولى مبتلا به خونريزى دستگاه گوارش مى‌شود و با عمل جراحى و انتقال به يك بيمارستان ديگر، بالأخره از دنيا مى‌رود. پزشكان، مرگ را به چند علت ذكر مى‌كنند، و 70 درصد را به شكستگى جمجمه نسبت مى‌دهند. لطفا حكم ديه ضارب را بيان فرماييد. و آيا قتل عمدى محسوب مى‌شود يا غير عمدى؟

جواب: در صورتى كه قتل عرفا مستند به ضارب باشد بايد تمام ديه را بدهد.

قصد قتل شخص معين و اشتباه در تطبيق‌

سؤال 1918: در صورتى كه قاتل به قصد كشتن به زيد تيراندازى كند، و بعد از مرگ، معلوم شود شخص مقتول، بكر بوده است (اشتباه در هويت) آيا قتل عمد است يا شبه عمد؟ در هر صورت علت آن چيست؟

جواب: اگر هر دو محقون الدم بوده‌اند، قتل واقع شده حكم عمد را دارد. چون با قصد و با آلت قتاله شخص محقون الدم حاضر و معين را كشته است. گرچه در تطبيق خطا كرده و خيال كرده زيد است.

سؤال 1919: شخصى براى كشتن كسى كه مهدور الدم بوده، به در خانه او رفته و در زده و فردى را كه در را باز كرده، به تصور اين كه شخص مهدور الدم است؛ بلافاصله كشته است. بعد معلوم شده مقتول، شخص مورد نظر نبوده است؛ حكم قتل مذكور را بيان كنيد؟

جواب: چنانچه مهدور الدمى باشد كه قتل وى بر قاتل جايز بوده، در فرض سؤال، قتل واقع شده شبه عمد است. و ديه بر عهده قاتل مى‌باشد.

سؤال 1920: چنانچه قاتل به قصد (الف) تيرى را به سوى او پرتاب كند، غافل از اين كه شخص مورد هدف (ب) است؛ قتل واقع شده چه نوع قتلى دارد؟ (با توجه به اين كه هم تعهد در فعل بر روى مجنى عليه، و هم تعهد در قتل وجود دارد).

جواب: قتل عمد محسوب مى‌شود. چون با آلت قتاله و عمدا و به قصد قتل به شخص معين زده است. منتهى در هويت او اشتباه كرده است.

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 507
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست