سؤال
85: در استفتايى كه به شما نسبت دادهاند آمده است كه يهود و نصارى و مجوس اگر
مشرك نباشند طاهرند معناى مشرك بودن چيست؟ آيا اعتقاد به دو خدا (مجوس) و سه خدا
(نصارى) كه اكنون معمول است شرك است؟
جواب:
اگر به عنوان خدايى و الوهيت باشد شرك است.
سؤال
86: از كجا تشخيص داده مىشود كداميك از يهود و نصارى پاك و كداميك نجس مىباشند؟
جواب:
در صورتى كه مشرك نباشند و يا شك در شرك آنها داشته باشيد پاك مىباشند.
سؤال
87: اين جانب مقلد حضرت امام بودهام و با اجازه حضرتعالى به تقليد آن مرحوم باقى
ماندهام؛ اكنون شنيدهام شما اهل كتاب را پاك مىدانيد؛ آيا مىتوانم در اين
مسأله از شما تقليد كنم چون با اهل كتاب زياد سر و كار دارم!؟
جواب:
اگر اعلميت امام براى شما محرز نباشد، مانعى ندارد.
سؤال
88: آيا علىّ اللّهىها كه طريق خاصى براى خود دارند پاكند؟ و ازدواج با آنان چه
حكمى دارد؟ و نيز معاشرت و همغذا شدن با آنها چگونه است؟
جواب:
اگر حضرت امير عليه السّلام را العياذ باللّه خدا بدانند يا منكر معاد و يا يكى از
ضروريات دين مثل نماز و روزه باشند كافر و نجس هستند و ازدواج با آنان جايز نيست و
معاشرت و همغذا شدن با آنان صحيح نمىباشد چون به هر چيزى دست تر بزنند نجس
مىشود ولى اگر چنين عقيدهاى ندارند و منكر معاد و ضروريات دين نيستند مسلمان و
پاك مىباشند و در جهات سؤال شده با ديگر مسلمانان فرقى ندارند.
سؤال
89: شخصى در حال ناراحتى و عصبانيت به خدا و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله العياذ
باللّه ناسزا