و
فى العروة الوثقى فى النجاسات: الأقوى فى الطيور المحرمة عدم النجاسة (اى عدم
نجاسة الخرء و البول) لكن الأحوط فيها الاجتناب خصوصا الخفاش و خصوصا بوله.
مضافا
الى انها طاير عرفا و على هذا فالحق أنها طاير و خرئها و بولها طاهر على الأقوى
نعم ورد رواية مرسلة (الوسائل ب 10 من ابواب النجاسات ح 4) امر فيها بغسل الثوب من
بولها و لذا افتوا برجحان الاجتناب من خرئها و بولها، هذا و مع ذلك فقد ادعى انه
اختبر الخفاش فوجدت انها مما ليس لها نفس سائلة و الأمر على هذا اسهل مما تقدم.
نجاست
كافر
سؤال
82: چرا كسانى كه از دين اسلام خارجند نجس مىباشند، با اينكه مىبينيم نظافت آنها
خيلى خوب است؟
جواب:
نظر اين جانب اينست كه اهل كتاب در صورتى كه مشرك نباشند پاكند و نجاست ذاتى
ندارند ولى اگر مشرك باشند نجسند. ولى قول به نجاست حكمتهايى دارد؛ از قبيل اينكه
مسلمانان با آنان آميزش و معاشرت نكنند و تحت تأثير اخلاق و رفتار آنان قرار
نگيرند. آنان هم در برابر مسلمانان احساس ذلت و حقارت كنند و متوجه شوند كه پليد و
نجس مىباشند و مصالحى غير از اينها كه در دستورات اسلام محقق و مسلم است.
سؤال
83: آيا مىتوان از طعام اهل كتاب مانند يهود و نصارى استفاده كرد؟
جواب:
به نظر اين جانب اهل كتاب در صورتى كه مشرك نباشند نجاست ذاتى ندارند بنابراين
طعام آنها نجس نيست مگر اينكه از گوشت نجس تهيه كرده باشند يا معلوم باشد كه به
واسطه شراب و امثال آن نجس شده است. ولى در نظر كسانى كه اهل كتاب را نجس مىدانند
در صورت علم به تماس آنها با غذا، غذاى آنها نجس است.