سؤال 1431: در صورت جواز متعه، اهل كتاب در كشورهاى غربى،
آيا صيغه عقد بايد به زبان عربى خوانده شود، يا همان توافق بين دو نفر بر زمان و
مهريه معلوم (در قالب هديّه) كفايت مىكند؟
جواب: متعه اهل كتاب مانعى ندارد و صيغه عقد بايد به عربى
صحيح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى بخوانند، چنانچه ممكن
باشد احتياط واجب آن است كه كسى را كه مىتواند به عربى صحيح بخواند وكيل كنند.
و اگر ممكن نباشد، خودشان مىتوانند به غير عربى بخوانند.
اما بايد لفظى بگويند كه معنى زوّجت و قبلت را بفهماند و هديه هم به عنوان مهريه
كفايت نمىكند.
سؤال 1432: اگر فردى به علت ندانستن حكم، ازدواج معاطاتى
كرده باشد، وظيفهاش چيست؟
جواب: بايد بلافاصله از هم جدا شوند و در صورت تمايل
مىتوانند صيغه ازدواج بخواند.
سؤال 1433: اگر عاقد از شرايط نكاح و معناى صيغه، آگاهى
نداشته باشد، آيا عقد نكاح صحيح است؟
جواب: در صورتى كه معناى صيغه نكاح و قصد انشا را نداند،
نكاح باطل است.
سؤال 1434: اگر كسى سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و هنگام
عقد خواندن، قصد انشاء كند، آيا مىتواند صيغه را جارى كند؟
جواب: لازم است از خصوصيّات و شرايط عقد، اطّلاع داشته
باشد.
سؤال 1435: در بعضى از محلّات ايران، مشاهده مىشود كه
اهالى، پايبند به عقايد مذهبى نيستند و مسائل دينى را بلد نيستند. مثلا در امر
ازدواج و موضوع عقد به تراضى بين زن و مرد، اكتفا مىكنند و قبالهاى درست مىكنند
و در محضر در دفترى ثبت مىكنند و پس از عروسى و امر زناشويى اگر به اهل علم و
عالمى رسيدند، صيغه عقد را جارى مىكنند و اين