همين مقدار هم به ديگرى، ولى قدرت بر اداى يكى از اينها را
داشته باشد، كدام مقدّم است؟
جواب: هر دو دين است، اگر يكى داراى رجحان باشد، ترجيح دهد
و الّا مخيّر است و چنانچه بتواند- در فرض مسأله- به حاكم شرع مراجعه و اجازه
بگيرد كه صرف در دين غير از سهم مبارك كند.
سؤال 1195: ملاك اعسار، در نظر حضرتعالى چيست؟ و منظور از
اقربا، را چه كسانى مىدانيد؟
جواب: ملاك اعسار، عدم تمكن مالى و نداشتن قدرت بر كسب
مناسب شأن و لايق خود بدون حرج مىباشد و مراد از اقربا و ارحام منسوبين عرفى شخص
هستند. يعنى كسانى هستند كه به نظر عرف از فاميل و خويشان انسان محسوب مىشوند و
آنان را به وى نسبت مىدهند و در اين جهت فرقى بين محرم و غير محرم و وارث و غير
وارث نمىباشد. البته اين مسأله غير از مسأله عاقله در باب ديات است.