responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 163

است ولى هيچ دولتى آن را به رسميّت نمى‌شناسد، آيا زكات به آن سكّه طلا تعلّق مى‌گيرد؟

جواب: به نظر اين جانب زكات طلا در صورتى واجب است كه علاوه بر ساير شرايط، سكّه‌دار و معامله با آن رايج باشد و رايج بودن به اين است كه با آن مانند روبل (اسكناس) معامله شود و همانطور كه در هنگام معامله گفته مى‌شود اين جنس را به چند روبل يا چند تومان مى‌فروشى، گفته شود اين جنس را به چند روبل طلا مى‌فروشى. و ظاهرا روبل طلاى قديم يا زمان حاضر به اين نحو معامله نمى‌شود، بلكه خود آن مانند اجناس خريدوفروش مى‌شود و قيمت آن مانند اجناس مختلف كم و زياد مى‌گردد. بنابراين، رايج نيست و زكات به آن تعلّق نمى‌گيرد.

ضمنا نقره هم همين حكم را دارد. و سكّه‌هاى بهار آزادى نيز كه فعلا در ايران معامله مى‌شود همين حكم را دارد و زكات به آن تعلق نمى‌گيرد.

پرداخت و مصرف زكات‌

سؤال 627: آيا مصرف زكات در خريد ظرف براى مسجد به اين صورت كه وقف مسجد باشد و كرايه دادن آن براى كارهاى خصوصى هم جايز باشد، جايز است؟

جواب: چنانچه مال الاجاره آن نيز صرف در مصالح مسجد شود، مانعى ندارد.

سؤال 628: آيا مى‌شود به عنوان زكات، به فقرا مواد غذايى داد؟

جواب: مانعى ندارد.

سؤال 629: مالك كه بايد زكات بپردازد، آيا مى‌تواند بدون اذن حاكم شرع جنس مورد تعلق زكات را بفروشد و سپس به مقدار پول زكات از ثمن آن جدا كرده و بپردازد؟

جواب: جايز است.

سؤال 630: آيا مى‌شود از پول زكات به مردم براى كار خير قرض داد؟

جواب: جايز نيست.

سؤال 631: اگر انسان توانايى نداشته باشد كه زكات غلّات را از خود آنها بدهد و نيز نتواند

نام کتاب : جامع المسائل نویسنده : فاضل لنكرانى، محمد    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست