است ولى هيچ دولتى آن را به رسميّت نمىشناسد، آيا زكات به
آن سكّه طلا تعلّق مىگيرد؟
جواب: به نظر اين جانب زكات طلا در صورتى واجب است كه علاوه
بر ساير شرايط، سكّهدار و معامله با آن رايج باشد و رايج بودن به اين است كه با
آن مانند روبل (اسكناس) معامله شود و همانطور كه در هنگام معامله گفته مىشود اين
جنس را به چند روبل يا چند تومان مىفروشى، گفته شود اين جنس را به چند روبل طلا
مىفروشى. و ظاهرا روبل طلاى قديم يا زمان حاضر به اين نحو معامله نمىشود، بلكه
خود آن مانند اجناس خريدوفروش مىشود و قيمت آن مانند اجناس مختلف كم و زياد
مىگردد. بنابراين، رايج نيست و زكات به آن تعلّق نمىگيرد.
ضمنا نقره هم همين حكم را دارد. و سكّههاى بهار آزادى نيز
كه فعلا در ايران معامله مىشود همين حكم را دارد و زكات به آن تعلق نمىگيرد.
پرداخت و مصرف زكات
سؤال 627: آيا مصرف زكات در خريد ظرف براى مسجد به اين صورت
كه وقف مسجد باشد و كرايه دادن آن براى كارهاى خصوصى هم جايز باشد، جايز است؟
جواب: چنانچه مال الاجاره آن نيز صرف در مصالح مسجد شود،
مانعى ندارد.
سؤال 628: آيا مىشود به عنوان زكات، به فقرا مواد غذايى
داد؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 629: مالك كه بايد زكات بپردازد، آيا مىتواند بدون
اذن حاكم شرع جنس مورد تعلق زكات را بفروشد و سپس به مقدار پول زكات از ثمن آن جدا
كرده و بپردازد؟
جواب: جايز است.
سؤال 630: آيا مىشود از پول زكات به مردم براى كار خير قرض
داد؟
جواب: جايز نيست.
سؤال 631: اگر انسان توانايى نداشته باشد كه زكات غلّات را
از خود آنها بدهد و نيز نتواند