با
آوردن آل عمران، تكرار شده است؛ چرا كه ذريّه ابراهيم و آل عمران، همگى از نسل
ابراهيماند. و اين دليل آن است كه آل ابراهيم، برخى از ايشاناند و نه همه آنان،
همچنان كه خداى تعالى فرمود:
ايشاناند-
از زكريّا تا الياس- كه خداوند به آنان نعمت ارزانى داشته. پيامبرانى از فرزندان
آدم و از [فرزندان] آنها كه با نوح [در كشتى] بر نشانديم و از فرزندان ابراهيم
و يعقوب.
چنانكه
مىبينيم در اين آيه، ذريّه ابراهيم را از ذريّه اسرائيل (يعقوب) جدا كرده است؛ در
حالى كه اسرائيل همان يعقوب فرزند اسحق است و اسحق نيز فرزند ابراهيم است. از اين
رو، در قرآن كريم مراد از ذريّه ابراهيم، فرزندان اسماعيلاند (محمد و دودمان پاك
آن حضرت) و دليل روشنتر بر اين ادعا:
«ذريّه بعضها من بعض» است؛ يعنى آل عمران و آل
ابراهيم، هر دو از يك نسلاند، زيرا در نهايت هر دو از ابراهيم بوده و برخى از
برخى ديگر جدا شدهاند. به تعبير سادهتر، با آنكه آل عمران و آل ابراهيم هر دو،
يك نسلاند. اما آل عمران از فرزندان يعقوب، كه فرزند اسحق است، كه همان اسرائيل
است. و آل ابراهيم از فرزندان اسماعيلاند. و اما اين دو گانگى در آل عمران و آل
ابراهيم؛ با اين كه هر دو از يك جا مايه مىگيرند، شايد اشاره به سرنوشت نهايى
آنهاست؛ يعنى انقراض نبوّت در دودمان اسرائيل و ادامه آن در دودمان اسماعيل، و
احياء و نگهدارى آموزههاى ابراهيم عليه السلام در نبوّت حضرت محمّد صلى الله عليه
و آله است. در قرآن كريم آمده است: