دليل احتياط فوق اين است كه ازدواج سابق براساس شرايط و
ضوابطِ سابقش قابل بقا و دوام نيست و متعهد ساختن زن فعلى به «وظايف زوجه در
ازدواج» و نيز متعهد ساختن مرد فعلى به «وظايف شوهر در ازدواج» يك امر جديدى است
كه هنوز هيچ تعهد وانشاى جديدى براى آن صورت نپذيرفته است.
از طرف ديگر، اين احتمال ولو به صورت ضعيف وجود دارد كه
هنوز ازدواج سابق داراى بقا و استمرار است. بنابراين، پس از تغيير جنسيتِ همزمان
زوجين، مرد جديد و زن جديد، فقط با همسر سابق خويش ازدواج كند و يا اينكه با
رضايت از يكديگر طلاق گيرند. در اين صورت قطع و يقين حاصل مىشود كه زوجيت سابق از
بين رفته است، آن گاه هر يك مىتواند بدون هيچ مشكلى با فرد ديگرى ازدواج نمايد. [1]
گفتار ششم: ديدگاه مراجع تقليد و فقيهان اسلامى درباره
تأثير تغيير جنسيت زن و شوهر بر ازدواج
در ادامه ديدگاه عدهاى از فقيهان و مراجع تقليد درباره
تأثير تغيير جنسيت يكى از زوجين يا هر دو زوجين بر ازدواج را بيان مىكنيم:
1. آيتالله
محمد فاضل لنكرانى (قدس سره)
ايشان در مورد تغيير جنسيت پس از ازدواج چنين مىگويند:
تغيير جنسيت در دو همسر [زوجين] به چند صورت ممكن است:
الف- اگر تنها يكى از آنها تغيير جنسيت دهد، عقد زوجيت آن
دو باطل مىگردد؛
ب- اگر هر دو همسر تغيير جنسيت دهند، ولى يكى جلوتر و ديگرى
در زمان بعد، در اين صورت نيز عقد نكاح باطل مىشود؛
ج- اگر تغيير جنسيت در دو همسر همزمان صورت گيرد، زوجيت آن
دو بلافاصله فسخ مىگردد، ولى مىتوانند مجدداً در شكل جديد- بعد از تغيير
[1]. ر. ك: احمد
مطهرى، مستند تحرير الوسيله، ص 199.