مىكند. در اين حالت، ملاك جنسيت، سبقت بول از مجراى زنانه
يا مردانه است. به عبارت ديگر، اگر از مجراى مردانه، زودتر بول كند، به مردان ملحق
است، و الا به گروه زنان ملحق است.
3. تأخير قطع
ادرار بول از مجراى زنانه يا مردانه:
چنان چه، فرد خنثى از هر دو مجراى مردانه و زنانه، هم زمان شروع به ادار مىكند، در
اين حالت، ملاك اخير مورد توجه قرار مىگيرد. به عبارت ديگر، از هر كدام از دو
مجراى زنانه يامردانه، بول ديرتر قطع شود، به همان جنس ملحق مىشود. پس اگر ادرار،
ديرتر از مجراى مردانه قطع شود، به مردان ملحق است، و اگر از مجراى زنانه، ادرار
ديرتر قطع شود، پس به زنان ملحق است.
4. شمارش دندههاى كمر: اگر راههاى پيش گفته، نتيجه ندهد، به اعتقاد برخى فقيهان،
ملاك و مبناى تعيين جنسيت، شمارش دندههاى كمر است. پس اگر شمار دندههاى طرف راست
و چپ، مساوى باشد، زن است، و اگر متفاوت باشد، مرد است. [1]
5. راه حل نهايى: چنان چه، راههاى پيش گفته نتيجه ندهد، فرد دو
جنسى به عنوان «خنثاى مشكل» شناخته مىشود. وى بايد در مسائل شرعى، رعايت احتياط
نمايد، كه توضيح بيشتر در آينده خواهد آمد.
سيد مرتضى
علم الهدى مىگويد:
ميراث خنثاى مشكل را از نحوه ادرار كردن او تعيين مىكنيم.
بدين صورت كه اگر ادرار از آلت مردانه خارج شود، خنثى، ارث يك مرد را مىبرد و اگر
ادرار از آلت زنانه خنثى خارج شود، ارث يك زن نصيب خنثى
مىشود. حال اگر ادرار از هر دو آلت خنثى خارج شد بررسى مىكنيم تا مشخص شود كه
ادرار از كدام آلت بيشتر خارج مىشود پس بدان عمل مىكنيم و اگر از هر دو آلت
ادرار به تساوى خارج شود، تعداد اضلاع ملاك اعتبار است. پس اگر اضلاع برابر بود
ميراث زنان، اگر نابرابر بود ميراث مردان را مىبرد. [2]
[1]. على مشكينى،
مصطلحات الفقه، ص 233. (در مباحث گذشته، اين علامت يعنى شمارش دندههاى كمر به
عنوان ملاك و مبناى تعيين جنسيت، مورد نقد قرار گرفت).
[2]. ابى القاسم
على بن الحسين الموسوى (سيد مرتضى علم الهدى)، الانتصار، ص 306.