responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 115

دانست، واتفاقاً برخى از محدثان از اهل سنت آن را منسوخ دانسته اند، مثلاً: ترمذى ناقل حديث مى گويد: اين حديث مربوط به دوران پيش از تجويز زيارت قبور است ووقتى پيامبر زيارت قبور را بر همگان تجويز كردن زن و مرد در برابر آن يكسان گشته اند.[1]

قرطبى مى گويد: اين حديث مربوط به زنانى است كه بيشتر وقت خود را در قبرستانها بكار برده و از اين طريق حقوق شوهر خود را پايمال مى سازند به شهادت اين كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)واژه «زوّارات» بكار برده و همگان مى دانيم كه اين واژه صيغه مبالغه است.

2. ابن ماجه از على بن ابى طالب (عليه السلام)نقل مى كند: پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)بيرون آمد و زنانى را نشسته مشاهده كرد، پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)فرمود: براى چه نشسته ايد؟ گفتند: منتظر جنازه هستيم.

فرمود: غسل خواهيد داد؟

گفتند: نه.

فرمود: حمل خواهيد كرد؟

گفتند: نه.

فرمود: آن را وارد قبر خواهيد كرد؟

گفتند: نه.

فرمود: برگرديد، گناه كارانيد نه دارندگان پاداش.[2]

پاسخ

اين حديث از نظر سند و دلالت قابل استدلال نيست، زيرا در سند آن،


[1] سنن ترمذى:3/371، باب ما جاء من الرخصة في زيارة القبور.

[2] . فتح الباري: 3/148، باب 31، زيارة القبور، حديث 1283.

نام کتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست