responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 611

ندارد، و اصالت از آن هدف هاست. اسلام كيفيت و كمّيت قوّه مريه را به مقتضيات زمان و نياز مردم موكول كرده است. اگر اسلام نظر خود را به تشكيلات ادارى خاصى معطوف مى داشت، و به آن اصالت مى داد، به طورى كه تخطى از آن جايز نباشد، نمى توانست خود را آخرين دين الهى كه با تمام تحولات زمان سازگار است، معرفى كند.

داشتن نظم و تشكيلات دولتى براى هر اجتماع لازم و ضرورى است و اين يك اصل كلى و تغييرناپذير است، ولى شكل و خصوصيات آن مربوط مقتضيات زمان است.

قوه مجريه در كتاب و سنت

قرآن و سنّت، پر از احكام حقوقى و مدنى، جزايى و سياسى است، و مسلّماً اجراى اين حقوق بر عهده گروه خاصى است كه امروز از آن به قوّه مجريه تعبير مى كنند. قرآن صريحاً مى فرمايد: دست دزد را قطع كنيد.[1] بر زن و مرد زناكار حد جارى كنيد[2] و... .

مسلّماً اجراى اين حدود، به دست قوه مجريه است كه مورد رضا و گزينش مردم باشد.

در كتاب و سنت، از قوه مجريه به سه نوع تعبير شده است:

1. آمران به معروف و ناهيان از منكر

2. اولو الامر و صاحبان فرمان

3. وزيران



[1] مائده / 38.
[2] . نور / 2.
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 611
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست