نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 448
بر آسايش خود ترجيح مى دهد، اگر خارى به پاى كسى فرو رود، مثل اين است كه در پاى او فرو رفته است. در شادى ديگران شاد و در غم ديگران غمگين است. آن چنان به آرمان خود دلبستگى دارد كه همه منافع و هستى خود را فداى آن مى سازد و مى گويد:
قف عند رأيك واجتهد *** انّ الحياة عقيدة و جهاد
بنابراين اگر فقر و نياز، نيروى محرك تاريخ، و موتور تمام جنبش ها معرفى گردد، مقصود از آن، معنى وسيعى است كه تمام نيازهاى معنوى و مادى، حيوانى و انسانى، جسمانى و روانى را فرا گيرد، و عوامل ديگر صورت منبسط و گسترده عامل «نياز» است.
خلاصه گروهى كه براى غرايز انسانى و انديشه و فكر او، اصالت و استقلال قائلند، هرگز نمى توانند كليه خواسته ها و آرمان هاى انسانى از قبيل ادبيات، هنر، فلسفه، دين و علم را تابع نهاد اقتصادى بدانند.
اگر ماركسيسم، فلسفه «هِگِل» را متهم به اين مى كرد كه «روى سر ايستاده بود، و او آن را روى پا نگاه داشت»، خود به گونه اى دچار آن شده است. مطلوب و خواسته غرايز و تفكر را كه زير بناى انسانيت و واقيت او است، ناديده گرفته و همه را تابع يك نهاد (اقتصادى) دانسته است.
واقع بينانه ترين سخن در اين بحث اين است كه بگوييم نيازهاى مادى و معنوى انسان، عامل تاريخ ساز و نيروى محرك آن است، هر چند اين نيازها، به صورت هاى گوناگون، در شرايط مختلف، تجلى مى كنند.
عشق و گرسنگى عوامل مستقلى نيستند
«شللر» عاملى به نام «عشق و گرسنگى» معرفى مى كند ولى اين عامل،
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 448