responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 298

حكم مخصوص دوران خاصى از حيات جامعه ى اسلامى است يا براى هميشه سارى و جارى است؟

اين نوشتار در تلاش است تا پاسخ هايى در خور توجه براى اين پرسش ها بيابد.

فصل اوّل
كليات
واژه ارتداد

در «لسان العرب» آمده است:

«ارتداد، به معناى رجوع و بازگشت است و «مرتد» از همين ريشه است، استردادِ چيزى، به معناى درخواستِ بازگرداندن آن چيز است».[1]

شبيه همين تعريف در كتاب «الصحاح» آمده است.[2]

كتاب مفردات راغب نيز لغت ارتداد را در فرهنگ قرآن بدين گونه تعريف كرده است:

«ارتداد و ردّه، به معناى بازگشت از راه پيموده شده است، با اين تفاوت كه واژه ى ردّه در خصوص كفر به كار مى رود و لغت ارتداد، در مورد كفر و غير آن استعمال مى گردد. در آيات (انّ الّذين ارتدّوا على ادبارهم) و (يا ايّها الّذين آمنوئا من



[1] «الارتداد: الرجوع و منه المرتد و استرده الشىء سأله أن يرده عليه». لسان العرب، ابن منظور: 3 / 174.
[2] . الصحاح، جوهرى: 2 / 473.
نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست