نام کتاب : مسائل جديد كلامى نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 165
تغيير نداد، ولى آن چه كه مهم است اين كه آداب و رسوم بايد در همان چهارچوب ملاك پيشين باشد:
الف) فرهنگ هر ملتى محترم است، تا آن جا كه به سعادت او لطمه اى وارد نكند.
ب) فرهنگ و ملتى احترام دارد، تا جايى كه مايه ى تضييع حقوق ملت هاى ديگر نباشد.
فرض كنيد فرهنگ ملتى، سنگ پرستى و گاو پرستى است، و آن را نشانه ى اصالت و آثار نياكان خود مى داند، در حالى كه از نظر خرد بر ضدّ سعادت فرد و اجتماع است، آيا مى توان چنين ملاكى را تحسين كرد و گفت كه رهيدن از يكتاپرستى و وارد شدن به سنگ پرستى و گاو پرستى، نوعى آزادى است؟
شگفت اين جاست كه منطق بت پرستان عصر رسول خدا در اصرار بر حفظ فرهنگ، و سرسختى در مقابل تبليغ پيامبر(صلى الله عليه وآله) همين بود كه مى گفتند:
(انّا وجدنا آبائنا على امّة و انّا على آثارهم مهتدون).[1]
«ما نياكان خود را بر آيينى يافتيم و ما نيز به پيروى آنان هدايت يافته ايم».
قرآن در نقد اين نظريه يادآور مى شود:
(أو لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئاً و لا يهتدون).[2]
«آيا اگر پدران شان چيزى را درك نمى كردند و راه درست را نمى يافتند باز شايسته است به دنبال آن ها بروند؟».