نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 67
در آیه: یاران است چنان که از ابن عباس نقل شده است. وقود: هیزم و مانند آن که وسیله آتشافروزی است. و قد: افروخته شدن آتش. حجاره: سنگها مفرد آن حجر است. احجار نیز مانند حجاره است ولی در قرآن مجید نیامده است. ازواج: جمع زوج و آن به زن و مرد و به نر و ماده هر دو اطلاق میشود (زوج و زوجه لغت غیر فصیح است مفردات راغب). مطهره: اسم مفعول است از تطهیر یعنی پاک گردیده از تمام آلودگیها
شرحها
پس از بیان سه گروه مؤمن، کافر و منافق و مآل کار آنها، این آیات همه
مردم را مخاطب قرار داده که بیائید پروردگار خویش را بپرستید که او شما و
گذشتگان شما را آفریده است وسائل زندگی را در اختیار شما قرار داده و قرآن
معجز بیان را برای شما نازل کرده برای اهل ایمان و عمل، بهشتها فراهم آورده
است. 21- یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ. لفظ
«ربکم- خلقکم» به عنایت آنست که: پرستش رب و خالق یک امر قابل قبول است و
شما به پرستش کسی خوانده میشوید که شما را آفریده و پروریده است و این
شگفتی ندارد. لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ متعلق است به «اعبدوا» و نتیجه
آنست یعنی پرستش خدا شما را تقوی کار میکند، آری توجه به «رب» و پرستش او
مولد روح تقوی است،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 67