نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 66
25- مژده بده آنان
را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند: بهشتهایی دارند که جویها از
زیر آن روان است. هر گاه میوهای از آن روزیشان شود گویند این همان است که
پیش از این روزی ما شده بود، و آن رزق را شبیه هم داده شوند و آنها را در
آن بهشت همسران پاکی است و در آن جاودانهاند.
کلمهها
فراش: فرش و فراش مصدر هستند به معنی گستردن. به معنی مفعول (مفروش) نیز
به کار میروند. چنان که مراد از آن در آیه معنای مفعولی است یعنی: مفروش و گسترده. بناء: مصدر است به معنی بنا ساختن مراد از آن در آیه معنای مفعولی (مبنی) است یعنی: بنا شده. سماء:
طرف بالا و هر آنچه در طرف بالا باشد سماء است حتی سقف اطاق، سماء اطاق
است، به باران نیز سماء اطلاق شده که در بالا است، اصل کلمه از «سمو» به
معنی بلندی و رفعت میباشد. انداد: جمع ند، و آن به معنی مثل و نظیر است
چنان که طبرسی و جوهری گفتهاند راغب آن را از مثل اخص و به معنی مشارکت
در جوهر دانسته است. سورة: قسمتی از قرآن که دارای اول و آخر است. سور
در اصل به معنی بالا رفتن و سوره به معنی مرتبه بلند است، علّت این تسمیه
آن است که هر یک از سورههای قرآن مانند درجه بلند و منزل عالی است که قاری
از یکی به دیگری صعود میکند رجوع شود به قاموس قرآن (سور). شهداء:
گواهان. یاران. مفرد آن شهید و به اعتباری شاهد است. شهود و شهادت در اصل
به معنی حاضر شدن و دیدن میباشد، به احتمال قوی مراد از آن
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 66