نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 63
بدین علت به طائف تبعید شدند و تا حکومت عثمان حق مراجعت به مدینه را نداشتند. سوره
توبه که در سال نهم هجرت نازل گشته است، بیشترش درباره منافقان است حتی
بعضی گفتهاند: بهتر بود این سوره را سوره منافقین نام نهند. با آن که آن روز بیشتر از یک سال به رحلت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله باقی نمانده بود. لذا
است که ملاحظه میشود: اول آیات «بقره» به حساب منافقان میرسد، از چیزهای
قابل دقت آنکه از ابتدای هجرت تا رحلت آن حضرت مسئله منافقان یک مسئله
پیچیده و حل ناشدنی بود ولی به مجرد رحلت آن بزرگوار دیگر خبری از منافقان
نیست. این گروه در کدام چاه ویل دفن شدند و چرا دم فرو بستند؟! بعضی از
بزرگان اهل سنت به این مسئله متوجه شده و جواب داده که: یک ماه و نیم به
وفات حضرت منافقان همه اسلام آورده و در ردیف مؤمنان قرار گرفتند. ولی
اثبات این سخن ناممکن است. بلکه منافقان وضع را هم رنگ خود دیده و ساکت
شدهاند.
منافقان در هر عصر
تقسیم شدن مردمان به سه دسته: مؤمن، کافر، منافق. در عصر اسلام تازگی
نداشت و مختص به آن دوره نبود. بلکه این سه دسته شدن از اول بوده و خواهد
بود، مسئله منافق در عصر ما همان تازگی را دارد که در صدر اول اسلام داشت. بنا بر این آیات شریفه شامل حال هر دوره و هر زمان است. باید:
هر سه گروه را از هم باز شناخت و نسبت به هر یک رفتار لازم را بجای آورد.
اسرائیل فعلی و صهیونیسم بینالمللی نه تنها از یهود خیبر، بنی قریظه، بنی
نضیر و بنی قینقاع کمخطر نیستند بلکه بمراتب پرخطرتر هستند آن روز
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 63