responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 539

است رجوع شود به «نکته‌ها» یعنی آنچه در آسمانها و زمین هست مال خداست شما هم از جمله آنها و مال خدا هستید لذا شما را در مقابل افکار باطنی خواه اظهار بکنید و یا نه، مسئول خواهد شمرد و به حساب خواهد کشید.
فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ پس از روشن شدن حساب و استحقاق عذاب هر که را بخواهد مطابق رحمت خویش مورد عفو قرار می‌دهد و هر که را بخواهد به موجب عدالت به عذاب می‌کشد علت عذاب که معلوم است، این تبعیض روی عوامل دیگری است و گرنه خدا کار جزاف نمی‌کند.
وَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ خدا به هر چیز، از جمله محاسبه آمرزش و عذاب تواناست.

نکته‌ها

مراجعه به آیات نشان می‌دهد گناهان به دو قسمت تقسیم می‌شوند. گناهان خارجی و عملی و گناهان باطنی و قلبی مثلا آیه إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ نور/ 19 می‌گوید که دوست داشتن رواج فحشاء گناه است و آیه وَ مَنْ یَکْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ بقره/ 283 از گناهکار بودن قلب خبر می‌دهد و در آیه وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ بقره/ 225 آمده است که از کسب و عمل قلب مؤاخذه می‌شوید همچنین در آیه وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ ... و بالاخره آیه ذیل، قلب را مانند گوش و چشم مسئول می‌داند إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا اسراء/ 36.
از این آیات روشن می‌شود که اعتقادات قلبی، کینه‌ها، علاقه‌ها، مهرها و خلاصه آنچه به وسیله قلب انجام می‌گیرد باید از روی دلیل باشد و گرنه، شخص

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 539
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست