نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 529
خدا
صلّی اللَّه علیه و آله از خوردن ربا و شهادت باطل و نوشتن ربا نهی کرد و
فرمود: خدا بخورنده و خوراننده و نویسنده و دو شاهد ربا لعنت کرده است [1]
باید هم چنین باشد، کاری که بتدریج سبب بدبختی اکثریت و کشیده شدن ثروت به
سوی اقلیت محدودی باشد، خارج از نظام خلقت و مورد لعنت خداست.
صندوق قرض الحسن
امروز صندوقهای قرض الحسن مطلب را خیلی روشن کرده است عدهای پولهای خود
را تحویل صندوق میدهند و دفترچه میگیرند هر وقت خواستند مقداری میگیرند
و یا بر پول اضافه میکنند، صندوق از پولهای ذخیره شده به مردم وام بدون
بهره میدهد و کارگشایی میکند، اگر گویی امروز با این وضع که پیش آمده
نمیشود بانکداری را از زندگی حذف کرد و گرنه کار جامعه به سقوط کشانده
میشود. گوئیم این فکر زائیده وضع فعلی است اگر دولتها در بانکها سرمایه
گذاری کنند و به مردم در مقابل پولی که در بانک دارند سود ندهند، چون مردم
برای نگهداری پول خود محلی ندارند قهرا در بانک خواهند گذاشت. این
پولها با پولی که دولت میگذارد یک رقم بسیار بزرگ خواهد شد، آن وقت
میتوان 50 در صد این پول را به مردم وام بدون بهره داد، در این صورت هم
احتیاج مردم رفع خواهد شد و هم مسئله ربا پیش نخواهد آمد، به عبارت دیگر
بانکها به صندوقهای قرض الحسن تبدیل خواهند شد، فقط میماند حقوق کارمندان
بانکها آنهم با گرفتن مقداری حق الزحمه از وام گیرندگان، حل
[1]- وسائل
«عن الصادق عن آبائه علیهم السلام فی مناهی النبی» صلّی اللَّه علیه و آله
انه نهی عن اکل الربا و شهادة الزور و کتابة الربا و قال ان للَّه لعن آکل
الربا و مؤکله و کاتبه و شاهدیه».
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 529