نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 528
بهتر است اگر صلاح خود را بدانید زیرا هم دلی بدست آوردهاید و هم خدا را خوشنود ساختهاید. 281-
وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّی
کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ به نقل ابن عباس و سدی
این آخرین آیه است که به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نازل شد و جبرئیل
با آن حضرت گفت: آن را در رأس (بعد) آیه 280- سوره بقره بگذار و آن حضرت
بعد از نزول این آیه 21 روز و به قولی هفت روز زنده ماندند در قاموس قرآن
(قرء- قرآن) این مطلب را به تفصیل آوردهام. این آیه در ذیل آیات ربا،
تهدید صریح است به رباخواران ولی ذیل آن عام شامل صدقه و مهلت دهندگان نیز
هست و گوید: به هر کس آنچه کرده در قالب رحمت یا عذاب بطور کامل داده خواهد
شد پاداش خوبان نقصی نخواهد داشت.
نکتهها
اشاره
رباخواری از گناهان کبیره است، به رباخوار در صریح قرآن وعده آتش داده
شده، در روایات امامان علیهم السّلام، هفت گناه از همه گناهان خطرناکتر
شمرده شده که یکی از آنها رباخواری است. از امام صادق علیه السّلام نقل
شده: یک درهم ربا بدتر است از هفتاد زنا با ذات محرم [1] از علی علیه
السّلام روایت شده: خورنده و خوراننده و نویسنده و شاهد ربا در آن یکسانند
[2] یعنی همه گناهکارند و از امام صادق علیه السّلام نقل شده که رسول
[1]- کافی: «عن ابی عبد اللَّه (ع) قال: درهم رباء اشد من سبعین زنیة کلها بذات محرم». [2]- کافی: «قال امیر مؤمنین علیه السلام: آکل الربا و مؤکله و کاتبه و شاهده فیه سواء».
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 528