نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 469
شرحها
پیش از داستان طالوت، سخن درباره جهاد و بذل مال در راه خدا بود، سپس
جریان طالوت و داود برای عبرت و محل شاهد نقل گردید از مجموع اینها یک سؤال
پیش میآید و آن اینکه چرا آمدن این پیغمبران جنگ و ستیز را از بین نبرد و
باز امتها بعد از آنها بجان هم افتادند! آیه در جواب میگوید: جنگ نتیجه
اختلاف مردم است آنهم پس از روشن شدن حقائق، نه نتیجه اختلاف ادیان و
پیامبران، زیرا میان پیامبران اختلافی نیست همه دعوت به توحید و سعادت
کردهاند وانگهی اگر خدا میخواست آنها اختلاف و جنگ نمیکردند و لو آن وقت
آزادی و اختیار در بین نبود اما خدا خواسته که بشر در کار خود آزاد باشد. از
آیه: وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا
یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ هود/ 18 روشن میشود
که این اختلاف پیوسته خواهد بود، ولی استثناء نشان میدهد: آنها که به فکر
عدم اختلاف باشند مورد رحمت بوده و از اختلاف و علل جنگ به دور خواهند بود. در آیه دوم امر به انفاق است که نتیجه آن در دنیا و عقبی عاید بر انفاق کننده است و عنقریب توضیح داده خواهد شد. 253- تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ [1]. پیامبران
با آنکه در اصل نزول وحی و پاکی و تلاش و فداکاری در راه خدا همه یکسانند و
درباره همه آنها آمده: وَ سَلامٌ عَلَی الْمُرْسَلِینَ صافات/ 181
[1]-
تلک اشاره است به بعید، اشاره به بعید گاهی عظمت و فضیلت مشار الیه را
میفهماند، چنان که در اینجا چنین است. تلک الرسل اشاره است به «المرسلین»
که در آیه قبلی است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 469