responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 423

شرحها

در این آیات که راجع به طلاق وعده وفات و شیر دادن به اطفال است، لفظ «معروف» از آیه 228 تا 241 دوازده بار تکرار شده و می‌رساند که در اینگونه پیش‌آمدها باید کاملا مواظب بوده و از حدود شرعی تجاوز ننمود و با همان راه معروف که مورد تصدیق شرع و عرف است پیش رفت. مجموع احکامی که در آیات فوق ذکر شده عبارتند از: مدت عده زنان مطلقه، رجوع در ایام عده، وظیفه متقابل زن و مرد، حرمت ازدواج بعد از طلاق سوم.
ضمنا چون در «ایلاء» موضوع طلاق پیش آمده ظاهرا بدان سبب احکام طلاق مورد ذکر واقع گردیده و نیز لازم بوده که اینگونه احکام توضیح داده شود اینک آیات:
228- وَ الْمُطَلَّقاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ.
در روایات اهل بیت علیهم السّلام و به عقیده شافعی‌ها و مالکی‌ها مراد از «قروء» طهرهاست (حالت پاک بودن از حیض) ولی به نظر حنبلی‌ها و حنفیها مراد حیض است.
در کافی از زراره و محمّد بن مسلم از حضرت باقر- صلوات اللَّه علیه- نقل شده قرء فاصله میان دو حیض است و نیز از آن حضرت نقل شده: «قال: الاقراء هی اطهار» [1].
در مجمع البیان و تفسیر عیاشی از زراره نقل شده: شنیدم ربیعة الرأی می‌گفت در رأی من مراد از اقراء در قرآن طهرها است.
محضر حضرت باقر علیه السّلام وارد شده قول ربیعه را نقل کردم، فرمود: دروغ


[1]-
کافی ج 6/ 89 باب معنی الاقراء عن ابی جعفر- علیه السّلام- قال: القرء هو ما بین الحیضتین.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست