نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 423
شرحها
در این آیات که راجع به طلاق وعده وفات و شیر دادن به اطفال است، لفظ
«معروف» از آیه 228 تا 241 دوازده بار تکرار شده و میرساند که در اینگونه
پیشآمدها باید کاملا مواظب بوده و از حدود شرعی تجاوز ننمود و با همان راه
معروف که مورد تصدیق شرع و عرف است پیش رفت. مجموع احکامی که در آیات فوق
ذکر شده عبارتند از: مدت عده زنان مطلقه، رجوع در ایام عده، وظیفه متقابل
زن و مرد، حرمت ازدواج بعد از طلاق سوم. ضمنا چون در «ایلاء» موضوع طلاق
پیش آمده ظاهرا بدان سبب احکام طلاق مورد ذکر واقع گردیده و نیز لازم بوده
که اینگونه احکام توضیح داده شود اینک آیات: 228- وَ الْمُطَلَّقاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ. در
روایات اهل بیت علیهم السّلام و به عقیده شافعیها و مالکیها مراد از
«قروء» طهرهاست (حالت پاک بودن از حیض) ولی به نظر حنبلیها و حنفیها مراد
حیض است. در کافی از زراره و محمّد بن مسلم از حضرت باقر- صلوات اللَّه
علیه- نقل شده قرء فاصله میان دو حیض است و نیز از آن حضرت نقل شده: «قال:
الاقراء هی اطهار»[1]. در مجمع البیان و تفسیر عیاشی از زراره نقل شده: شنیدم ربیعة الرأی میگفت در رأی من مراد از اقراء در قرآن طهرها است. محضر حضرت باقر علیه السّلام وارد شده قول ربیعه را نقل کردم، فرمود: دروغ
[1]- کافی ج 6/ 89 باب معنی الاقراء عن ابی جعفر- علیه السّلام- قال: القرء هو ما بین الحیضتین.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 423