responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 422

داده‌اید چیزی بگیرید مگر آنکه زن و شوهر بترسند که حدود بپا ندارند و اگر بترسید که حدود الهی را بپا ندارند، مانعی بر آن دو نیست در آنچه زن بپردازد (و طلاق بگیرد) اینها حدود خداست از آن تجاوز نکنید، هر کس از حدود خدا تجاوز کند آنها ستمکارانند.
230- پس اگر (بار سوم) طلاق بدهد، زن بر او حلال نخواهد بود تا با مردی غیر از وی ازدواج کند، و اگر دومی او را طلاق دهد، بر آن دو مانعی نیست که به همدیگر بازگردند اگر گمان کنند که حدود خدا بپا می‌دارند، اینها حدود خداست بر کسانی که آگاهند بیان می‌کند.

کلمه‌ها

یتربصن: تربص: منتظر ماندن و انتظار کشیدن، اصل آن ربص به معنی انتظار است.
قروء: جمع قرء. اصل آن به معنی جمع کردن است. در اصطلاح بر طهر و حیض هر دو اطلاق می‌شود: به قولی آن از اضداد است، مراد از آن در بیان اهل بیت علیهم السّلام طهر است (قاموس قرآن).
ارحام: جمع رحم، محل رشد جنین در شکم زن و غیره.
بعولتهن: بعل به معنی شوهر، جمع آن بعوله است.
امساک: مسک و امساک به معنی نگاه داشتن است.
معروف: شناخته شده. کار خوب. بقره/ 177.
تسریح: سرح و تسریح هر دو به معنی رها کردن است.
حدود: مرزها. مفرد آن حد است.
تنکح: نکاح به معنی زن گرفتن و ازدواج است، به معنی جماع نیز آید.
آیا اصل آن مقاربت است یا عقد، رجوع شود به قاموس قرآن (نکح).

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 422
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست