نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 415
[سوره البقرة (2): آیات 224 تا 227]
اشاره
وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیْمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ
تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَیْنَ النَّاسِ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (224)
لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکُمْ وَ لکِنْ
یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ (225)
لِلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ
فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (226) وَ إِنْ عَزَمُوا
الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (227) 224- خدا را در معرض سوگندهای خود قرار ندهید از اینکه نیکی و پرهیزگاری و میان مردم اصلاح کنید، خدا شنوا و دانا است. 225-
خدا شما را به قسمتهایی که بدون قصد یاد میکنید بازخواست نمیکند، ولی به
آنچه دلهایتان کسب کرده (و از روی اراده قسم میخورید) بازخواست میکند
خدا آمرزنده و بردبار است. 226- آنان را که به سوگند از زنانشان دور
میشوند، چهار ماه انتظار و فرصت هست، پس از آن اگر به زنان خود بازگشتند
خدا آمرزنده و مهربان است (چیزی بر آنها نیست). 227- و اگر قصد طلاق کردند خدا شنوا و دانا است (باید مقررات خدا را رعایت کنند).
کلمهها
عرضة: چیزی است که در معرض چیزی قرار گیرد گوئیم: «المرأة عرضة النکاح» زن در معرض نکاح است به معنی «مانع و حایل» نیز آید. ایمان: جمع یمین، به معنی سوگند است، سوگند را از آن یمین گفتهاند
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 415