نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 374
الد: لدد: خصومت شدید لد: کسی که شدید الخصومة است الد آنکه خصومتش شدیدتر است. الخصام: خصام جمع خصم و نیز به معنی خصومت آید، مراد از آن در آیه جمع خصم است. تولی: تولی: به معنی اعراض، دوست اخذ کردن و سرپرستی آید، گویا در آیه معنی اخیر مراد است. حرث: زراعت. کشت. النسل: انسانها. نسل در اصل به معنی انفصال است، فرزند را نسل گویند که از انسان منفصل میشود. عزة: عزت: به معنی توانایی است در مقابل ذلت (قاموس قرآن). حسبه: حسب (بر وزن شخص) به معنی کفایت و «بس است» به کار رود. مهاد: مهد: به معنی آماده کردن، مهاد به معنی آماده است. مرضاة: رضا و رضوان و مرضاة: به معنی خوشنودی.
شرحها
اشاره
این آیات تقسیم دیگری است راجع به مردم از جهت صفات و عمل، چنان که آیات
گذشته تقسیمی بود از جهت خواست و آرزو، تناسب این دو تقسیم با آیات حج به
نظرم از آن جهت است که عمل حج نمونهای از خلوص و ایمان است و در آن فرمود:
خدا را یاد کنید و ای خردمندان از مخالفت من بترسید، و بالاخره از کسانی
باشید که هم دنیا را میخواهند و هم آخرت را و از کسانی که هستی خود را به
عوض رضای خدا میدهند. 204- وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ
فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یُشْهِدُ اللَّهَ عَلی ما فِی قَلْبِهِ وَ هُوَ
أَلَدُّ الْخِصامِ.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 374