نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 342
باید پیوسته در مسجد باشد، جز برای ضرورت خارج نشود و اگر عمدا بدون ضرورت خارج شود عمل باطل است. تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها نزدیک شدن به حدود و مرزهای خدا عدم رعایت آنهاست. کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ علت آگاهیها آنست که مردم از مخالفت بپرهیزند و متقی باشند.
نکتهها
روزه:
چنان که از آیه اول روشن شد روزه در شریعتهای دیگر نیز بوده است. از
کلام عیسی علیه السّلام که به مادرش گفت: فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ
لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا مریم/ 26 معلوم
میشود در بنی اسرائیل روزه «صمت» بوده که از سخن گفتن روزه میگرفتند ولی
در اسلام نمیشود سکوت را جزء نیت روزه و سخن گفتن را مبطل دانست. روزه
ماه رمضان آن طور که از تاریخ و احادیث معلوم میشود، در سال دوم هجرت
اواخر ماه شعبان پس از تحویل قبله تشریع شد و مسلمانان با روزه گرفتن به
دایره تازهای از تقوی و فضیلت قدم نهادند، ماه رمضان ماه عبادت، ماه
مغفرت، ماه صفای باطن ماه باز شدن درهای رحمت، ماه بسته شدن شیاطین است
آنان که صفای آن را درک میکنند وارد دریایی از نور میشوند، بخوانید دعای
وداع ماه رمضان از صحیفه سجادیه را که امام سجاد صلوات اللَّه علیه از
مفارقت رمضان مینالد. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در ضمن حدیثی فرمودهاند: برای هر چیز زکاتی هست روزه زکاة بدنهاست.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 342