نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 313
در شکمهای خود فقط آتش میخورند، خدا روز قیامت با آنها سخن نمیگوید و از گناهان پاکشان نمیکند و برای آنها عذابی دردناک است. 175- آنها همانها هستند که ضلالت را به هدایت و عذاب را به مغفرت خدا خریدند، چه چیز آنها را بر آتش شکیبا کرده است؟!! 176-
این وعده عذاب بدان جهت است که خدا کتاب را به حق (و برای وحدت) نازل کرده
(ولی) آنها که در زمینه کتاب اختلاف کردند در تفرقه شدیدی هستند.
کلمهها
میته: میت و میّت هر دو به معنی مرده است. میته مؤنث میت حیوانی است که
بدون ذبح شرعی مرده، خواه خود بخود مرده و یا به ذبح غیر شرعی. خنزیر: خوک. جمع آن در قرآن خنازیر است. اهل: اهلال به معنی بلند کردن صداست. ماه را از آن هلال گویند که به وقت دیدن آن صدا بلند کرده به یکدیگر نشان میدهند. اضطر:
اضطرار: احتیاج و اجبار. آن در واقع حمل غیر بر ضرر است، تحمیل کننده شاید
شخص دیگر و یا حالتی در خود شخص باشد مانند گرسنگی و غیره. باغ: اسم فاعل از بغی به معنی طلب، باغی: طالب و مایل. عاد: اسم فاعل است از عدو به معنی تجاوز. اثم: گناه ضرر بقره/ 219. غفور:
غفر به معنی پوشاندن و مستور کردن است غفران گناه پوشاندن و ناپدید کردن
آنست غفار و غفور صیغه مبالغه هستند یعنی بسیار آمرزنده.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 313