نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 310
آیه وَ مِنَ
النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ ... بقره/ 207
درباره عبد الرحمن بن ملجم لعین و آیه ... أَلَدُّ الْخِصامِ ... بقره/ 204
درباره علی بن ابی طالب علیه السّلام است. برای روسیاهیهای ابو هریره و
امثال او لازم است به کتابهای مخصوص رجوع نمود. صوفیه و امثال آنها نیز در
دروغ بستن به خدا و رسول مشهور میباشند. قرآن مجید بارها این گونه اشخاص
را تهدید کرده است وَ یَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ
یَعْلَمُونَ آل عمران/ 78 إِنَّ الَّذِینَ یَفْتَرُونَ عَلَی اللَّهِ
الْکَذِبَ لا یُفْلِحُونَ یونس/ 69.
قرآن و تقلید:
آیه وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ
نَتَّبِعُ ما أَلْفَیْنا عَلَیْهِ آباءَنا ... حکایت دارد که اسلام دین
تعقل و تفکر است، کلمات لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ و
غیره بارها در قرآن مجید تکرار شده است، جمله أَ وَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لا
یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ مفید آنست که اگر طریقه پدران آنها
بر مبنای منطق و تعقل بوده، اینها حق دارند که از آنها تقلید بکنند و
گرنه، نه. قرآن مجید در آیات متعددی تابعان را که بدون تفکر از متبوعان
پیروی کردهاند اهل عذاب دانسته و عذر آنها را قبول نمیدارد و میگوید:
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ
أَحْسَنَهُ ... زمر/ 18 یعنی سخن را میشنوند و درباره آن فکر میکنند و
بهترین آن را اختیار میکنند خلاصه: هر راهی و هر کاری و هر دینی که انسان
اختیار میکند باید اول آن را بفهمد و در اطراف آن تحقیق بکند سپس آن را
قبول کرده و در راه آن قدم بر دارد و در این راه اگر اشتباه هم بکند پیش
خدا معذور خواهد بود. در تقلید از فقهاء که مقلد راهی به مسائل دینی ندارد، دستور داده شده که: تا
چند نفر متخصص و خبره، ایمان و عدالت و علم فقیه را تصدیق نکردهاند
نمیشود از او تقلید نمود، در رجوع به دکتر و مصرف کردن دوای او، عقل حکم
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 310