نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 309
نکتهها
اصل اباحه:
به موجب آیه کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالًا طَیِّباً اصل در اشیاء
اباحه است، آنچه تحریم نشده و طبع پسند است میشود تصرف کرد و خورد و
آشامید هر چه باشد و هر کجا باشد، بر خلاف اخباریها که عقیده دارند: هر چه
درباره آن از دین رخصت و دستور نرسیده، باید در آن احتیاط کرد و نخورد و
تصرف ننمود وهابیهای حجاز که پیروان محمّد بن عبد الوهّاب نجدی هستند نیز
چنین عقیده دارند، و جریان اصل اباحه بسیار مفصل است و باید در کتابهای
اصول فقه مطالعه کرد.
دروغ بستن بر خدا:
به مضمون: وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ یکی از
خطوات و وسوسههای شیطان آنست که: وادار میکند تا بر خدا و رسول دروغ
ببندیم در مکتب تشیع اینکار به قدری زشت و خطرناک است که حتی اگر کسی
دانسته به خدا و رسول و امام دروغ بر بندد روزهاش باطل میشود باید قضای
آن را بگیرد و دو ماه نیز روزه کفاره بگیرد و توبه کند تا آمرزیده شود و
این از افتخارهای مکتب تشیع است که دروغ بستن بر خدا و رسول را چنان سخت
گرفته است. عقائد باطل، بدعتهای خانمان برانداز، مکتبهای باطل، همه
نتیجه دروغهایی است که بر خدا و رسول بستهاند، تصور کنید در دروغهایی که
علماء یهود و نصاری جعل کرده و مردم را از پیروی اسلام بازداشتند، دروغهایی
که به وسیله معاویه، ابو هریره، سلاطین اموی و عباسی به رسول خدا صلّی
اللَّه علیه و آله نسبت داده شد تا حق را در صورت باطل و باطل را در صورت
حق ظاهر نمودند، در تاریخ مشهور است که معاویه پول کلانی به «سمرة بن جندب»
داد که روایت کرد:
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 309