responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 296

ریاح: بادها. مفرد آن ریح است.
سحاب: ابرها. اسم جنس جمعی است، واحد آن سحابه، جمعش سحب و سحائب است در مفرد و جمع بکار می‌رود.
مسخر: رام شده. تسخیر رام کردن با قهر است (قاموس قرآن).
انداد: شریکها. واحد آن ندّ است، آن با مثل تا حدی فرق دارد. (قاموس قرآن).
الاسباب: وسیله‌ها. مفرد آن سبب است. در اصل به معنی ریسمانی است که با آن به درخت خرما بالا روند، سپس به هر وسیله سبب گفته شده.
کرة: رجوع، برگشتن.
حسرات: حسر به معنی کشف و انکشاف است، حسرة اندوهی است بر آنچه از دست رفته، حسرات جمع آن می‌باشد.

شرحها

در این آیات روشن شده که جهان هستی دارای نظم واحدی است و تحت یک فرمان و یک اراده می‌چرخد و آن دلیل توحید و یکی بودن خدا است.
آنان که به جای خدا، خدایانی می‌گیرند و به گمراهان روی می‌آورند، روز قیامت و روز انقطاع وسیله‌های مادی، آشکارا خواهند دید که همه چیز دربست در اختیار خدا بوده و فرمانروایان باطل که جای خدا را گرفته بودند سودی به آنها ندارند و از آنها بیزاری می‌کنند. در آن وقت پیروان بی‌خرد با تأسف خواهند گفت: ای کاش به زندگی اول برگشته و از آنها بیزاری می‌کردیم چنان که از ما بیزاری کردند ولی پشیمانی سودی نخواهد داشت.
163- وَ إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ این آیه به صورت ادعا و آیه بعدی دلیل این ادعا است. منظور از «واحد»

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست