نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 248
تحیر و عبادت است خدا را اله گوئیم که عقل از درک ذات او متحیر و یا به علت آن که او معبود است. اسحق: فرزند ابراهیم علیه السّلام. او از اسماعیل کوچک بود و پس از وی پیامبر شد. امة:
جماعتی که وجه مشترک دارند امّ در اصل به معنی قصد است، جماعتی را امت
گویند که در دین یا زبان یا مکان یا غیر آن مقصد مشترکی دارند (گروه شکل
یافته). تسئلون: سؤال در اینجا به معنی عقوبت است (قاموس قرآن).
شرحها
آیات پنجگانه مرتبط با آیات گذشته است و اینکه دین ابراهیم در میان
فرزندانش باقی بود و همه آن را ترویج کرده و به دیگران سفارش نمودهاند،
شما هم باید از آن پیروی کنید اما یهودیت و نصرانیت فعلی، دین ابراهیم
نیست. 130- وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ. یعنی
حالا که ابراهیم از عهده آزمایشهای خدایی بر آمد و خدا او را امام و مقتدا
گردانید، هر که از دین ابراهیم کنار شود خویشتن را سبک و تحمیق کرده و
نفعش را از ضررش تشخیص نداده است. طبرسی فرموده: «من» استفهام است به
معنی انکار. «نفسه» ممکن است مفعول «سفه» یا تمیز از فاعل «سفه» باشد.
یعنی: از دین ابراهیم اعراض نمیکند مگر آنکه خویش را سبک و بیارزش شمارد
یا آن که احمق شده است. وَ لَقَدِ اصْطَفَیْناهُ فِی الدُّنْیا وَ
إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ
أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ. اینها دلیل دیگری هستند بر اینکه اعراض از دین ابراهیم حماقت است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 248