responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 115

و هم بر دیگران حجت تمام شود، تا این رقیب لجوج و منطق او کوبیده نشده بود پیشرفت اسلام ناممکن بود، لذاست که قرآن مجید این حزب آشتی‌ناپذیر را تا آخرین سنگر تعقیب می‌کند. آنچه درباره یهود گفته شد بسیاری از آن در ضمن آیات خواهد آمد.
موقعیت آیات:
این آیات با آن که خطاب به یهود است یک درس عمومی و همگانی است و پیوسته زنده و قابل پیاده شدن می‌باشد.
نظیر این خطابات از قبیل اقامه نماز، دادن زکاة، مددجویی از صبر و نماز و ... راجع به مسلمین نیز آمده است. چنان که در روایات. یکا یک آیات مستقلا مورد نظر واقع شده‌اند:
در ذیل «وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ» در مجمع البیان از انس بن مالک نقل شده:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: در شب معراج بر گروهی گذشتم که لبهای آنها با قیچیهای آتشین بریده می‌شد گفتم: جبرئیل اینها کیانند؟ گفت: اینان خطیبان هستند از اهل دنیا که مردم را به نیکی امر کرده و خود را فراموش می‌نمودند [1].
در کافی از ابی بصیر از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: چون علی علیه السّلام را کاری مضطرب می‌کرد به نماز پناه می‌برد سپس این آیه را خواند وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ [2].

رمز توفیق:

آیه وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ در این سوره دو بار ذکر شده است یکی در اینجا و یکی در آیه 153، فقط با این فرق که آخر دومی إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ است در روایات


[1]
قال رسول اللَّه (ص) مررت لیلة اسری بی علی اناس تقرض شفاههم بمقاریض من نار فقلت من هؤلاء یا جبرئیل؟ فقال: هؤلاء خطباء من اهل الدنیا ممن کانوا یأمرون الناس بالبر و ینسون انفسهم.
[.....] (2)
عن ابی بصیر عن ابی عبد اللَّه (ع) قال: کان علی (ع) اذا هاله شی‌ء فزع الی الصلاة، ثم تلا هذه الایة: وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست