نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 114
عقاب
خداوند است، این با جمله مُلاقُوا رَبِّهِمْ قریب المضمون است، نیکان و
بدان همه به سوی خدا و به سوی رحمت یا عذاب خدا برمیگردند کُلٌّ إِلَیْنا
راجِعُونَ انبیاء/ 93 إِلَی اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعاً مائده/ 48.
نکتهها
یهود و اسلام:
از روزی که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله وارد مدینه شده و به سر و
سامان دادن حکومت اسلامی پرداخت: یهود علم مخالفت برافراشتند و علنا به
کارشکنی برخاستند و با همه مواد مشترکی که با اسلام داشتند نخواستند با دین
جدید کنار بیایند و جامعه واحد تشکیل دهند. یهود بنی قینقاع در قلب شهر
مدینه به شغل زرگری مشغول بوده و بازار مدینه را در دست داشتند، یهود بنی
قریظه در شرق مدینه و یهود بنی نضیر در جنوب شرقی آن در قلعههای مستحکم
خویش ساکن بودند. با آنکه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از همان آغاز
ورود با آنها پیمان عدم تعرض و همزیستی مسالمتآمیز بستند ولی با کمترین
بهانه پیمان خویش را شکسته و مصیبتهایی ببار میآوردند، سرانجام گروه اول و
سوم از مدینه رانده شده و گروه دوم به حکم تورات در مورد دشمن مغلوب، قتل
عام شدند و در سوره احزاب به آن اشاره خواهیم کرد انشاء اللَّه تعالی. اینها
پیوسته قرآن و دین جدید را تکذیب کرده و در پی شورش بودند، خود را بر حق و
مسلمانان را بر باطل میدیدند و همواره به رخ آنها میکشیدند که: دین ما
حق است. تنها کتاب قانونی تورات است، خدا به یهود نظری دارد که به دیگران
ندارد خلاصه: قرآن ناچار بود که پرونده این حزب نیرومند و مخالف را بررسی
کرده و سر و ته این قوم و کارهای آنها را علنی نماید تا هم بر خودشان
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 114