responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 81

خروج كردند، او را به حصني محاصره كردند، بيست روز آن حصار بداشت بعد از آن از پس قصر او حصار را نقب كردند و درآمدند، و عمر و بديل به حلق او زخمي كرد، مصحف بر كنار او بود، بر دست دينار بن عياض شهيد شد [1] رضي اللّه عنه، روز چهارشنبه شهادة يافت، تا روز شنبه در خانه بماند، و بعد از آن او را دفن كردند. اما فرزندان عثمان رضي اللّه ده پسر بودند، و چهار دختر. اما پسران: عبد اللّه اكبر، و عبد اللّه اصغر، و خالد و ابان [2] و عمرو، و سعيد و مغيره، و عبد الملك و عمر [3] اما دختران: ام امار، و عمره، و ام سعيد و عايشه [4] عثمان رضي اللّه عنه بنفس خود ده حج گذارد، و مدت خلافت او دوازده سال كم ده روز بود، و مدت عمر او هشتاد و هشت سال بود، بعضي گفته‌اند نود سال بود، و اللّه اعلم.

الرابع علي المرتضي كرم اللّه وجهه‌

علي كرم اللّه وجهه ابن ابي طالب بن عبد المطلب بن هاشم، و مادر او فاطمه بنت اسد بن هاشم بود، و اول كسي كه پدر و مادرش هاشمي بود اوست و كنيت علي رضي اللّه عنه ابو الحسن بود، و بروايت واقدي رضي اللّه عنه سياه‌چرده بود بغايت بزرگ شكم، فراخ چشم، اصلع سر، كوتاه بالا، عمر او شست و سه سال بود بروايت محمد اسحاق. و علي ده ساله بود، كه اسلام آورد، و پيش از وحي در تربيت مصطفي عليه السّلام بود، واقدي روايت ميكند: روزي علي به خدمت مصطفي عليه السّلام درآمد، و او را ديد، با خديجه نماز ميگذارد، پرسيد: كه يا محمد! اين چيست؟ مصطفي عليه السّلام فرمود:


[1] نامهاي قاتلان عثمان رض با روايت طبري و الكامل مختلف است، طبري و الكامل گويد: كه قتيره و سودان بن حمران و غافقي وي را مجروح كردند، و كنانه بن بشر التجليبي (الكامل: النجيبي) قتل كرد، مجمل و طبري درين موقع نام مرون بن عياص را هم مي‌برند، اما عمرو بن بديل بن ورقاء الخزاعي و دينار بن عياض از اصحابي بودند كه اولي در راس مصريان نامه تهديد بحضرت عثمان رض نوشت و دومين در موقع ازدحام مردم دور دار عثمان، از طرف حافظان سراي مذكور قتل شد. (طبري).
[2] اصل: امان. طبري و غيره: ابان.
[3] عوض مغيره در طبري عتبه است، و بقرار طبري و الكامل يك پسرشان وليد بود، كه در اين جا نام وي نيامده ولي مسعودي با متن همنواست.
[4] طبري: مريم، ام سعيد، عايشه، ام ايمان، ام عمرو، ام البنين. مسعودي: مانند متن اين كتاب.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست