responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 483

رن تهبور [1] روز يكشنبه يازدهم ماه ذي الحجه بر دست كفار هنود شهادت يافت.

السنة الرابعه، سنه سبع و اربعين و ستمائة

روز دوشنبه سيوم ماه صفر سنه سبع و اربعين و ستمائة الغ خان [2] معظم در زمان [3] سعادت، با لشكر اسلام و رايات اعلي، بحضرت باز رسيد [4]، و باتفاق جمله اكابر و ملوك مملكت، چون پناه دولت سلطاني [5] و پشت لشكر و روي مملكت الغ خان [6] معظم بود، فرزند او ملكه [7] جهان در حباله و عقد سلطان معظم ناصر الدنيا و الدين خلد اللّه ملكه آمد و اتفاق [8] اين عقد روز دوشنبه بيستم ماه جمادي الاخري سنه سبع و اربعين و ستمائة [9] بود. حق تعالي هر سه پشت و پناه دين محمدي را در سلطنت و عظمت و عصمت و دولت باقي داراد. و هم درين سال روز دوشنبه دهم ماه رجب [10] قاضي جلال الدين كاشاني از اوده برسيد و قاضي ممالك شد.
روز دوشنبه بيست و دوم ماه شعبان همين سال رايات اعلي از دهلي حركت فرمود، و روز يكشنبه چهارم ماه شوال همين سال، از آب جون عبره فرمود بر عزيمت غزو هنود، و لشكرها بدان طرف نامزد شد [11]، و از خراسان مكتوبات همشيره اين ضعيف برسيد، بر راي اعلي عرضه افتاد، تشريف و مثال و چهل نفر برده و صد خروار انعام فرمود، و خاقان معظم يكسر اسپ كميت و يكتا و جامه بزر تشريف داد [12]، حق تعالي هر دو را باقي و پاينده داراد.
رايات همايون روز چهارشنبه بيست و چهارم ماه ذي الحجه بحضرت باز آمد و روز دوشنبه بيست و نهم ماه ذي الحجه اين داعي بر عزيمت ملتان و فرستادن برده


[1] مط: رتن‌پور
[2] اصل: الوخان
[3] مط: ضعان
[4] اصل: بحضرت او رسيد
[5] مط: سلطان
[6] اصل:
الوخان
[7] اصل: ملكي
[8] مط: فرزند او ملكه جهان گشت، اتفاق اين. در اين جا ايليوت و توماس و ديگر مترجمان اروپائي سهو كرده‌اند، كه دختر ناصر الدين در حباله فرزند الغ خاز درامد، ولي مضمون متن واضح است و سلطان ناصر الدين در حين جلوس فقط 17 ساله بود و بنابران در اين وقت دختري بالغ نداشت. طبقات اكبري و بدايوني و جمهور مورخان متفق‌اند كه خود سلطان دختر الغ خان را بزني گرفته است.
[9] مط: دوشنبه بيستم ماه ربيع الاخر. يكي از مآخذ مط: ششم ماه جمادي الاخري.
راورتي: 20 ربيع الآخر 627 ه
[10] مط: سال روز دوشنبه دهم ماه جمادي الاخري قاضي ...
[11] مط: بران طرف نامزد كرد.
[12] مط: فرمود بتربيت الغ خان معظم خلدت سلطنته حق تعالي.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 483
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست