responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 481

و نهوب بر جاده و قتال [1] كفار متمرد، و گرفتن (آن حصار و فتوحي كه الغ خان معظم را رفت در قتل واسر) دلكي و ملكي [2] بتمام و كمال دران اجزا در نظم مشرح گفته شده است، و باسم مبارك سلطان «ناصري نامه» نام نهاده آمده است، و در ازاء آن از حضرت سلطان معظم انعامي مزيد [3] كه هر سال برسد يافته، و از دولت خان معظم الغ خان [4] اعظم يكباره ديه در حدود هانسي انعام رسيد [ه]. حق تعالي هر دو را در حضرت مسند سلطاني و متكاء جهانباني باقي و پاينده داراد. آمين.
بسر تاريخ باز آئيم: روز پنجشنبه بيست (و) چهارم ماه شوال سنه خمس و اربعين و ستمائة، آن قلعه بعد از [جنگ] و قتال و جهاد بسيار فتح شد.
بعد از آن روز سه شنبه [5] دوازدهم ماه ذي القعده (سنه خمس) همين [6] سال بخطه كره وصول بود [7]، و پيش از ان بسه روز الغ [8] خان معظم با تمامت ملوك و امراء لشكر، كه در موافقت او نامزد بودند، و آن خان شير دل رستم نهاد سهراب جنگ پيلتن، در ان نهضت، چندان آثار جلادت و شهامت [نمود] از غزوهاء شگرف و فتح مواضع حصين و قلعه و جنگلهاي كثير [9]، و قتل كفار متمرد و تحصيل غنايم با برده و اسير و اتباع رايگان [10] بزرگ، كه بتقرير و تحرير محرران، تفصيل آن درنيايد، و [هم] شمه از ان، در كتاب «ناصري نامه» نبشته [11] شده، ورانه [12] بود در ان جبال و نواحي كه او را دلكي و ملكي [13] گفتندي، با اتباع بسيار و مرد جنگي بي‌شمار و ولايت و مال بي اندازه، و مواضع حصين و شعاب و مضايق در غايت حصانت جمله [را] نهب كرد، و تمامت آن لعين (را) و عورات و فرزندان
[1] مط: بر جاده قتل
[2] در مط و اصل و راورتي: كذا. اين نام در برخي از نسخ واو در بين دارد در طبقه 22 چنين است: «ملوك اسلام و حشم را نامزد دفع دلكي و ملكي شد، و او رانه بود، در حوالي آب جون ميان كالنجر و كره» طبقات اكبري گويد: كه موضع رانه دلكي و ملكي را گرفتند. راورتي گويد: اين رانه بر اراضي جنوب غربي حكمراني داشت كه عبارت از توابع راجپور را كه آباد خواهد بود براي شرح مزيد. (رك: 67).
[3] اصل: ويد؟
[4] اصل: الوخان
[5] مط: دوشنبه. متن راورتي: پنجشنبه. حاشيه:
دوشنبه، طبقات اكبري: دهم همين ماه.
[6] راورتي: مانند اصل
[7] مط: افتاد
[8] اصل: الوخان
[9] مط: و جنگلها، كشتن و قتل. شايد جنگلهاي گشن باشد يعني انبوه و غلو
[10] مط: رانگان
[11] مط: بنظم پيوسته است اعز اللّه انصاره
[12] اصل: رايه.
[13] كذا در پ.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 481
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست