responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 457

و هم دران حبس برحمت حق پيوست و آن حادثه و قيد روز يكشنبه هژدهم ماه ربيع الاول سنه اربع و ثلاثين و ستمائة بود و ملك او شش ماه و بيست و هشت روز بود.
سلطان ركن الدين در سخا و عطا حاتم ثاني بود او كرد از بذل [1] اموال و تشريفات وافره و كثرت عطايا، در هيچ عهد هيچ پادشاه نكرد فاما علت آن بود: كه ميل او بكلي بطرف لهو و طرب و نشاط بود و در فساد و عشرت ايلاع تمام داشت و اكثر تشريفات و انعامات او به جماعت مطربان و مسخرگان و مخنثان بود و زرپاشي او تا بحدي بود كه مست بر (پشت) پيل نشسته ميان بازار شهر ميراند+ و تنگه‌هاي [2] زر (سرخ) ميريخت تا خلق ميخنديد [3] و نصيب ميگرفتند و بر لعب و سواري پيلان حرص تمام داشت و جميع پيلبانان را از دولت و احسان او نصيب تمام بود، و در طبع و مزاج او ايذاء هيچ آفريده نبود، و همين معني سبب زوال ملك او شد، كه پادشاهان را همه معاني [4] بايد. عدل بايد، تا رعيت آسوده ماند، و احسان بايد تا حشم آسوده ماند، و لهو و طرب و مجانست با ناجنسان و خبيثان موجب زوال مملكت گردد، عفي اللّه عنهم [و علي] (سلطان ناصر الدنيا و الدين را در جهانداري بقا باد، آمين رب العالمين).

الرابع السلطان رضية الدنيا و الدين بنت السلطان [5]

سلطان رضيه طاب مرقدها پادشاه بزرگ و عاقل و عادل كريم و عالم نواز و عادل و عدل‌گستر و رعيت‌پرور و لشكر كش بود، بهمه اوصاف گزيده كه پادشاهان را بايد موصوف بود [6] اما از حساب مردان در خلقت نصيبي نيافته بود. اين همه صفات [7] گزيده چه سودش داشت؟ [8] رحمها اللّه.
در عهد پدر خود، سلطان سعيد [شهيد شمس الدنيا و الدين] طاب ثراهم فرمانده بود و با عظمت بسيار، بسبب آنچه مادر او [تركان خاتون] بزرگتر حرمهاي اعلي بود، و مقام او در قصر دولت خانه و كوشك فيروزي بود.


[1] اصل: و آنچه از كردار بذل.
[2] اصل: و يگه [؟] زر.
[3] مط: بر مي‌چيدند و نصيب
[4] مط: همه معني جمع بايد تا رعيت آسوده ماند، احسان بايد تا حشم آسوده ماند، لهو و طرب و مخالطت را ناجنسان و خسيسان موجب
[5] راورتي: بنت سلطان ايلتمش
[6] مط: را بايد داشت اما
[7] اصل: صفت.
[8] مط: چه سودش كند.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست