responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 454

بقتل رسانيد، و خزاين او را ضبط كرد [1]، و آنجا تمامت علماء و سادات و زهاد (و اتقيا) و اهل خير دار الملك دهلي و ساير قصبات را بوجه (تحف) انعام [2] فرستاد و چون تشريفات دار الخلافه، بحضرت سلطان شمس [الدنيا] و الدين طاب ثراه رسيد از آنجمله يك تشريف گرانمايه با چتر لعل، بطرف لكهنوتي فرستاد [و] ملك ناصر الدين عليه الرحمه، بدان چتر و تشريفات [3] و اكرام مشرف گشت و همكنان را از ملوك و اكابر (ممالك) هندوستان بطرف او نظر بود [4]، كه وارث مملكت [5] شمسي او باشد، فاما تقدير آسماني بحكم العبد يدبر و اللّه يقدر، بانديشه خلق راست نيايد [6] بعد از يك سال و نيم زحمت و ضعف، بذات عزيز او راه يافت و برحمت حق تعالي پيوست. و چون خبر وفات او بحضرت دهلي رسيد، جمله خلايق بر فوت او اضطراب نمودند. حق تعالي سلطان اسلام ناصر الدين [7] محمود را چنانچه وارث اسم و لقب اوست، وارث اعمار جمله ملوك و سلاطين گرداناد [8].

الثالث سلطان ركن الدين فيروز شاه [9]

سلطان ركن الدين (فيروز شاه) پادشاه كريم و خوب منظر بود، و حلم و مروت بكمال داشت، و در بذل و عطا ثاني حاتم بود، و والده او خداونده جهان شاه تركان كنيزك (ترك) بود و مهتر جمله حرمهاء سلطاني بود، و آن ملكه را صدقات و احسان و خيرات، در حق علماء و سادات و زهاد بسيار بود.
سلطان ركن الدين در شهور سنه خمس و عشرين و ستمائة اقطاع بداون يافت و چتر سبز. و عين الملك حسين [10] اشعري كه وزير [ممالك] ملك ناصر الدين قباچه بود، در اين وقت و زير سلطان ركن الدين شد، و چون سلطان شمس الدين از فتح كاليور [11] بحضرت باز آمد، ممالك لوهور كه تختگاه خسرو ملك بود بسلطان ركن الدين داد، و چون سلطان در آخر لشكري از طرف بنيان


[1] مط: در ضبط آورد، و از آنجا
[2] مط: انعامات
[3] مط: تشريف
[4] مط: ممالك هند بدو نظر بود.
[5] اصل: ملكي شمسي او باشد. اينجا در نسخه اصل 13 سطر مبحث سلطان ركن الدين از كلمات: سلطان ركن الدين مكاوحت آغاز نهاد. تا: ميان بازار شهر ميراند بيجا آمده، قرار مط بموقع اصلي آن رد شد كه در آنجا هم اشارت ميرود.
[6] اصل: تا بقدر آسماني العبد يدير اللّه بقدر انديشه خلق راست نيامد؟
[7] اصل ناصر الدنيا محمود
[8] مط: اوست ارث و جمله ملوك و سلاطين و دولت گرداناد بحق حقه
[9] راورتي: بن سلطان ايلتمش
[10] در يكي از نسخ ماخذ مط: عين الدين. راورتي: مانند متن
[11] مط: از كاليور فتح آن قلعه و بلاد بحضرت راورتي: فتح گواليار.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 454
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست