الطبقة الحادية و العشرون في ذكر السلاطين الشمسيه (بالهند)
الحمد للّه ذي الفضل [1] و الاحسان و الكرم و الامتنان. علي انعم اهل
الايمان بالامن و الامان في ظل دولة الشمسيه و جناب آل التتمش [2]
السلطان و صلوات [3] علي محمد صاحب السيف و البرهان، و السلام علي آله و
اصحابه سادة القبائل و قادة البلدان. اما بعد: چنين گويد ضعيف ترين
بندگان درگاه سبحاني، منهاج سراج جوزجاني [4] بلغه اللّه الي اعلي
الاماني، چون ارادت قديم باري تعالي و تقدس در ناصيه بنده، آثار دولت و
انوار مملكت تعبيه كرده باشد، چون ما در زمانه بحمل جنيني چنين [5]
بارور گردد، پرتو آن محمول بر جبهه او ظاهر باشد، و چون هنگام وضع (آن) حمل
آيد [6]، و آن صاحب دولت در قماط مسقط رأس ملفوف گردد [7]، فرح
نظاره سوي آن ولادت بر همه چهرها پيدا آيد (و از هنگام ولادت) تا (به) ايام
نقل از مسكن عادت، بمنزل سعادت، همه حركات و سكنات او سبب راحت خلايق، و
عزت وضيع (و) فايق شود، اگر رقبهيي (را) او در ربقه رق كشد، مالكش صاحب
نعمت گردد، و اگر قدمش در طرق [8] قطع منازل و مراحل سر باز دهد، رفقاش [9] از اهل دولت گردند، چنانچه مهتر يوسف را عليه السلام در عقد شري مالك
دعر [10] آورد [ند] بدعاي او بيست در شاهوار ابناء در سلك اصلش درج شد،
و اگر بخانه عزيز افتاد (جفتش را) به آخر كار ملك [11] مصر گردانيد. و
اگر طفل در گاهواره بر طهارت ذيل او گواهي داد، و شهد [12] شاهد من
اهلها، بعاقبت هم در خدمت او وزير مملكت گشت، عنايت ازليه و كفايت ابديه،
چنين [13] ظاهر گردد. و اللّه اعلم.
[1] اصل: اللّه الذي الفضل [2] اصل: الشمس. مط: التمش [3] مط: و الصلاة [4] اصل: جورجاني. [5] مط: چنين جنيني [6] اصل: آمد [7] اصل: كرد [8] مط: طرف [9] اصل: وقفاش؟. پ: و نقاش؟ [10] اصل: زعز. پ: و عز؟ تاريخ طبري: مالك بن دعر. مجمل: مالك دعور. تفسير طبري: مالك بن ذعر. [11] مط: ملكه [12] اصل: و شهيد. قرآن، يوسف 26 [13] اصل: خير.