responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 418

چنانچه پيش ازين ذكر آن رفته است، و چون قضاء اجل (او) در رسيد، در شهور سنه سبع و ستمائة، در ميدان گوي زدن از اسپ خطا كرده، و اسپ بر زير او آمد، چنانچه پيش كوهه [1] زين بر سينه او آمد و برحمت حق پيوست، و مدت ملك او از اول فتح دهلي تا بدين وقت بيست سال بود و عهد سلطنت او با چتر و خطبه و سكه (مدت) چهار سال و كسري بود، عليه الرحمة و الغفران [2].

الثاني منهم آرامشاه بن سلطان قطب الدين عليه الرحمه [3]

چون سلطان قطب الدين برحمت حق تعالي پيوست [حالي] امراء و ملوك هندوستان صواب چنان ديدند، كه از براي تسكين فتنها و آرامش رعايا و اطمينان قلب لشكريان، آرامشاه را بتخت نشانند، و سلطان قطب الدين را عليه الرحمه سه دختر بود، ازيشان دو دختر متعاقب در حباله ملك ناصر الدين قباچه بود، و يك دختر در حباله سلطان شمس الدين آمد، در اين وقت چون قطب الدين درگذشت و آرام شاه را بر تخت نشاندند، ملك ناصر الدين قباچه بطرف اچه و ملتان رفت و قطب الدين را نظر ملكداري بر سلطان شمس الدين (التمش) بود، و او را پسر خوانده بود، و بداون او را اقطاع داده. ملوك به اتفاق او را از بداون بياوردند و بتخت دهلي بنشاندند و دختر سلطان قطب الدين در حباله او آمد، آرامشاه را قضاء اجل در رسيد و ممالك هندوستان چهار قسم شد: مملكت سند (ناصر الدين) قباچه در تصرف آورد و مملكت دهلي بسلطان سعيد شمس الدين مضاف شد و ممالك [4] لكهنوتي ملوك و سلاطين خلج در ضبط آوردند. و مملكت لوهور گاهي ملك تاج الدين و گاهي ملك ناصر الدين قباچه و گاهي سلطان شمس الدين بتفاوت احوال ضبط ميكردند، چنانچه بعد ازين هر يك تحرير يابد [5].

الثالث منهم الملك ناصر الدين قباچه المعزي [6]

ملك ناصر الدين (قباچه) پادشاه بزرگ، و بنده سلطان غازي (معز الدين) [7] بود


[1] در اصل كوهي نوشته شده، و بالاي آن به كوفه تصحيح كرده‌اند
[2] راورتي نقش سكه قطب الدين را چنين مي‌آورد: (سكه وارث ملك و نگين سلطان قطب الدين ايبك في سنه 603 ضرب دار الخلافه دهلي جلوس)
[3] اين عنوان در اصل سپيداست. از مط نوشته شد. راورتي: سلطان آرام شاه بن سلطان قطب الدين ايبك.
[4] مط: و مملكت
[5] راورتي: نقش سكه آرامشاه را در حواشي چنين مي‌نويسد: (هذا الدرهم مسكوك باسم الملك ظل اللّه آرامشاه في سنه سبع و ستمائة، ضرب دار السلطنة بلده لاهور).
[6] راورتي:
قباچه المعزي السلطاني
[7] راورتي: مانند مط.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 418
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست