responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 40

باز گذاشته بود، و ملك هند و زمين كابل به خدمت او مفوض گردانيده بود، و آن سفر از براي تنزه بود، و بلقيس كه پادشاه يمن بود [1] و ايمان آورده بود، در نكاح او آمده، و مهتر سليمان را سيصد زن در نكاح بود، و هفتصد كنيزك سريت داشت. چون مهلت او به آخر رسيد، در بيت المقدس آمد، و وضو ساخت، و در نماز بايستاد، و جان به حضرت رب العالمين فرستاد، و يك سال بايست، تا جن و انس را معلوم شد، كه نقل كرده، و او را پسري بود رجعيم [2] نام به تخت بنشست. و اللّه اعلم بخواتيم الاحوال و الاعمال، و الحمد علي كل حال.

يونس النبي عليه السلام‌

يونس بن مالك متي از اولاد ابشا [3] بود، و بروايت تورات، از فرزندان يهودا بود، حق تعالي او را بعد سليمان عليه السّلام، باهل بديوسي [4] فرستاد، كه آنرا درين وقت موصل ميگويند، و او را ايشان تكذيب كردند، و ايشان را او بعذاب وعده كرد، و از ميان بيرون رفت. چون عذاب در رسيد، قوم او بحضرت حق بناليدند و توبه كردند، قبول افتاد، و يونس را فرمان بود، تا در ميان قوم رود، و او را از توبه ايشان معلوم بود، بر عزيمت خشم [5] بر آمد، تا در ميان قوم آورد، چون در كشتي بنشست، كشتي بايستاد، همه اتفاق كردند، كه در ميان كشتي كسي است، كه به عقاب خداي گرفتار است، قرعه بزدند، بنام يونس آمد، خود را در دريا انداخت، ماهي را فرمان شد تا او را بگرفت، و چهل روز در ميان شكم ماهي بماند، نماز و تسبيح


[1] اصل: بودند.
[2] كذا، طبري: رحبعم. تورات (سفر ايام- 10) رحبعام. مسعودي و ابو الفداء رحبعم. گزيده (55) رجعيم.
[3] طبري و مير خواند: يونس بن متي. ابو الفدا: و متي ام يونس و لم يشتهر نبي بامه غير عيسي و يونس، كذا ذكره ابن الاثير في الكامل و قد قيل انه من بني اسرائيل. نام يونس در عبراني «يوناه» بود، كه به مردم نينوا مبعوث شد (ترجمان القرآن ج 2- 105) در تورات سفر مخصوص بنام يونان بن امتاي موجود است، كه تورات ويرا صاحب الحوت و پيغمبر نينوا ميداند.
[4] كذا في الاصل، ولي باتفاق مورخان نينوي صحيح است.
[5] اصل حسم، معني آن فهميده نشد، قرآن فرمايد: اذ ذهب مغاضبا. الانبياء 87. شايد اين كلمه خشم يا حشم باشد.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست