responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 308

ما وراء النهر و فرغانه بودند بخدمت او پيوستند، و روي به قفچاق [1] خطا آورد، و (در) [2] تمام بلاد و خطهاي تركستان و بلاساغون و كاشغر خطبه و سكه بنام او شده لشكر خطا كه عدد ايشان زيادت از حزر و احصا بود پيش او باز آمدند، و سر ايشان تاينكو [3] طراز بود مردي پير، اما مردي فيروز جنگ بود، چهل و پنج مصاف كرده بود، در همه ظفر او را بود. سلطان سنجر ملكشاه را، و سلطان معز الدين محمد سام را به اند خود [4] شكسته بود و درين وقت بر سر ايشان بود، چون مصاف شد، سلطان محمد را نصرت رباني در رسيد، و لشكر حطا را بشكست، و تاينكو طراز را بگرفت، و بر دست او اسلام آورد او را اعزاز فرمود و نيكو داشت كرد.
ثقه‌يي از ثقات چنين روايت كرد: كه چون تاينكو طراز مسلمان شد، سلطان محمد او را بغايت حرمت ميداشت، و مدام طلب ميفرمود، و احوال گذشته خطا و ملوك ماضي كه با او مصاف كرده بودند جمله ميپرسيد، وقتي در اثناء آن حكايت پرسيد: كه چندين مصاف كه بكردي و پادشاهان بشكستي، از آن جمله مردانه‌تر و قوي‌تر كه بود؟ تاينكو طراز گفت: هيچ كس را مردانه تر و قوي دست تر و دلاورتر از غوري نديدم، اگر او و لشكر او آسوده بودندي، من هرگز او را نتوانستمي زد، اما او از لشكر خوارزم باز گشته بود، و با او اندك سوار مانده، و اسپ لاغر شده. سلطان محمد فرمود كه راست ميگويي! رحمة اللّه عليهم اجمعين.
چون سلطان محمد را چنين فتحي برآمد، دوم سال آن لشكر كشيد و چهار صد هزار سوار برگستوان بطرف خطا برد، و گورخان [5] كه خان خانان بود بشكست، و تمامت مواشي و بنه و اتباع خطا بدست آورد، و خان خانان
[1] راورتي: روي به قلج‌خان خطائي آورد. پ: مانند متن
[2] اصل: در، ندارد
[3] اصل:
با نيكو؟ بقرار مجمل فصيحي و ديگر كتب تاينكو و تينكو صحيح است. فصيحي در حوادث 606 ه گويد:
سلطان علاء الدين محمد ... چون بولايت طراز رسيد، تاينكو امير لشكر گورخان آنجا بود با او مصاف دادند و تاينكو اسير شد (2: 284) (ر: 54)
[4] اصل: محمد سام را بلند و خود او شكسته. پ: شام را بايد و خود او شكسته. راورتي: مانند متن، و اندخود، همين اندخوي كنوني ولايت ميمنه افغانستان است.
[5] اصل: و كرن خان، پ: مانند متن.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست