responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 253

كه أمير المؤمنين القائم باللّه را حادثه صعب افتاد، و ميان او (و) لشكر نصاري روم مصافي بود، و هزيمت بر لشكر اسلام افتاد، و أمير المؤمنين گرفتار آمد و او را به قلعه مقيد و محبوس كردند، كه در اعلي جبال بلاد انبار [1] و جزيره است از نواحي سرحد روم، و آن قلعه بر كوهي شامخ است بر شط آب فرات [2].
الب ارسلان رحمه اللّه، با صد هزار سوار جرار تيغ زن انصراف نمود بر سبيل تعجيل، براي استخلاص أمير المؤمنين، و انتقام لشكر اسلام و در قطع منازل سرعت بحدي فرمود، چنانچه در شانزده روز يا هفده روز و اللّه اعلم بالحقيقه، از بلا ساغون [3] بپاي آن قلعه كه بر شط فرات بود رسيد، و بطريقي كه دست داد، صاحب آن قلعه را باسلام دعوت كرد و به تشريف مسلماني او را مشرف گردانيد، و أمير المؤمنين را از ان قيد خلاص داد بعون اللّه تعالي، و بخدمت ركاب با عظمت خلافت به حدود دار الملك أمير المؤمنين آمد و اجازت مراجعت خواست. چون اجازت يافت در وقت وداع پياده شد و لب سلطنت خود را به تقبيل سم مركب أمير المؤمنين مشرف گردانيد و ببوسيد، و درين مدت، با چنين خدمتي از حضرت دار الخلافت همين قدر نوازش يافت، كه أمير المؤمنين القائم باللّه بر لفظ راند:
قتلت العباد و خربت البلاد في تخليصي [4]. ناظران بنظر تأمل شافي نگاه كنند در خدمت سلطان الب ارسلان غازي و در علو همت أمير المؤمنين، كه هر يك از ان در مدارج تا چه (حد است)؟ [5] سلطان الب ارسلان چهارده سال ملك راند، در شهور سنه احدي و خمسين و اربعمائه بتخت نشسته بود و در صفر سنه خمس و ستين و اربع مائه شهادت يافت. ملك تعالي ارواح مطهر ايشان را در فراديس جنان بكرامت محدود و مخصوص گرداناد.
[1] اصل. ابيار. راورتي: انبار. و اين انبار يكي از شهرهاي معروف جزيره بود، اما ابيار بقول ياقوت نام قريه يسي بود بين مصر و اسكندريه (معجم 1: 100)
[2] اصل: فراط.
[3] اصل: بلاد ساغون.
[4] اصل: قفل العباد و خربه البلاد في تخليصي. پ: مانند متن. راورتي چنين ترجمه كرده: «تو بندگان خدا را از قتل و بلاد را از خرابي نگاه داشتي».
[5] كلمات بين قوسين در اصل نيست. و جمله مقطوع است. در (پ) چنين است. تا چه حدت.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست