responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 249

در شهور سنه عشرين و اربعمائه. چون لشكر بديشان رسيد جنگ سخت كردند، هزيمت بر لشكر سلطان افتاد، بضرورت سلطان با ايشان صلح كرد، و نسابه طغرل داد، و دهستان به داود، و فراوه [1] به يبغو. و سلطان بطرف بلخ رفت، و هندوستان به پسر خود سلطان مودود داد، در شهور سنه تسع و عشرين و اربعمائه سلجوقيان شهرهاء كنار بيابان، چنانچه مرو و سرخس بگرفتند، و خراسان التماس نمودند. سلطان سباشي حاجب [2] را با لشكر گران بدفع ايشان فرستاد، ميان ايشان مصاف شد سلطان منهزم گشت، و سلجوقيان بر خراسان مستولي گشتند، و ابراهيم ينال [3] را به نشاپور فرستادند تا ضبط كرد، و در عقب او طغرل به نشاپور آمد و بتخت نشست و پادشاه شد، و خطبه بنام او گفتند، و داود را به سرخس فرستاد، و يبغو را نامزد مرو كرد، و خراسان در ضبط گرفتند، و از تصرف بندگان مسعودي يك نصف از آن مملكت برفت. و السلام.

الثاني داود جغربيگ بن ميكائيل‌

چون داود از خدمت برادر خود بضبط كردن مرو و سرخس آمد، و سلطان به بلخ بود، رسولي بنزديك او فرستاد تا مگر اصلاح پذيرد، داود در حوالي مرو بود با لشكر خود، و تمامت دليريها او ميكرد، بدر مرو رفت، سحرگاه بود و مقري بالاء مناره اين آيت ميخواند: يا داود انا جعلناك خليفة في الارض فاحكم بين الناس [4]. چون نام خود شنيد پرسيد از دانايي كه معني اين چه باشد؟ چون باو باز گفتند، بار ديگر شمشير بر كشيد، و در عقب حشم سلطان كه در مرو بود برآمد، و جمله را در زير تيغ آورد. درين وقت كه رسول سلطان از بلخ بنزديك او آمد، مقري بود آنجا اين آيت بر خواند كه: تؤتي الملك من تشاء [5]. رسول سلطان مسعود او را ديد


[1] اصل: قرات، پ: فراط، اما فراوه ثغريست در بيابان غرب خراسان در ميان كوه (اصطخري).
[2] اصل: ساسي. راورتي سياسي. گرديزي (ص 54) ابن اثير (9: 190). سباشي. اخبار الدوله و پ: سوباشي
[3] اصل: ابراهيم نيال به نون اول. راورتي: ابراهيم نياليه نوشته و گويد كه ابراهيم پسر نيال برادر مادر طغرل بود. ابن اثير (9: 191) كان ينال و اسمه ابراهيم اخا طغرلبك و داود لامهما، اخبار الدوله: ابراهيم بن ينال.
[4] قرآن، ص 26.
[5] قرآن، آل عمران 25.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست