responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 231

و بالتماس ايشان پسر سلجوق را كه همه خانان [1] ترك بجلادت او درمانده بودند، با اتباع ايشان از جيحون بطرف خراسان بگذرانيد و عقلاء آن عصر اين [2] معني را از وي خطا ديدند، كه ملك فرزندان او در سر ايشان شد. و بزمين عراق رفت، و آن بلاد را فتح كرد و عزيمت خدمت دار الخلافه كرد، هم بفرمان أمير المؤمنين بازگشت و بغزنين آمد و درگذشت، و مدت عمر او شست (و) يك سال بود، و عهد ملك او سي و شش سال بود [3]، وفات او در سنه احدي و عشرين و اربعمائه بود، رضي اللّه عنه.
حق تعالي سلطان السلاطين [4] ناصر الدنيا و الدين ابو المظفر محمود بن التتمش [5] السلطان را بر تخت سلطنت باقي و پاينده دارد. آمين [و] رب العالمين.

الثالث محمد بن محمود

جلال الدولة محمد، امير [6] فاضل و نيكو سيرت بود، و از وي اشعار عربيت [7] بسيار روايت كنند، و چون [8] سلطان محمود عليه الرحمه [9] پدرش از دار فنا (بدار بقا) رحلت كرد، سلطان مسعود برادرش بعراق بود، ملوك و اكابر مملكت [10] محمودي باتفاق، سلطان محمد را بتخت غزنين نشاندند در سنه احدي و عشرين و اربعمائه. اما او مرد (ي) نرم مزاج بود، و قوت دل و ضبط ملك [11] نداشت. جماعتي كه دوستداران مسعود بودند، بنزديك او مكتوب فرستادند بعراق، (و) سلطان مسعود از عراق بعزيمت غزنين لشكر كرد [12] و روي بغزنين نهاد، و چون خبر وصول و عزيمت او بغزنين رسيد، محمد لشكر را مستعد گردانيد، و پيش برادر باز رفت [13]، و علي قريب حاجب بزرگ بود و سرلشكر، چون (به) تكيناباد رسيد، خبر آمدن مسعود به لشكرگاه سلطان محمد رسيد، محمد را بگرفتند، و ميل كشيدند و محبوس كردند، و علي قريب لشكر را به طرف هرات باستقبال سلطان مسعود برد، چون بيك منزل برسيد، بخدمت سلطان رفت


[1] اصل: همه خاقان
[2] اصل: آن
[3] اصل: سي و شش و يك سال، مط: 36 سال، راورتي: 33 سال
[4] مط: سلطان معظم
[5] مط: التمش براي شرح (ر: 49)
[6] مط: مردي فاضل
[7] مط:
اشعار غريبه راورتي: از وي اشعار عربيت روايت بسيار كنند
[8] اصل: كه چون
[9] مط: رحمه اللّه
[10]: مط دولت محمودي
[11] مط: معالك
[12] مط: بر عزيمت غزنين لشكر عراق و خراسان جمع كرد
[13] مط: شد.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست