responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 194

و چون متوكل بر دست تركان شهادت يافت، المستنصر بنشست، مدت شش ماه، و بعد از آن المستعين باللّه در شهور سنه ثمان و اربعين و مائتين عهد و لواء فرستاد طاهر عبد اللّه را. و امير طاهر هم درين سال برحمت حق پيوست.
رحمة اللّه و علي جميع المسلمين و المسلمات.

الخامس محمد بن طاهر

امير محمد طاهر به ادب و شعر و فضل موصوف بود، به لهو و عشرت حريص و ايالت طبرستان بعم خود سليمان بن عبد اللّه بن طاهر داده بود. در شهور سنه احدي و خمسين و مائتين امير حسن [1] بن زيد العلوي در طبرستان خروج كرد و او سيد و اديب [2] و فاضل و شاعر بود. و بلاد ديلم و گيلان كه دار كفر بود بكشاد، و اهل آن بلاد بر دست وي اسلام آوردند، از آنجا لشكر بسيار آورد بطبرستان، و سليمان بن عبد اللّه طاهر از پيش او منهزم شد، به ري رفت، و از ري به بغداد آمد، و قايد شرطه [3] بغداد گشت، و يعقوب ليث در اين وقت از سيستان خروج كرده بود، و بعضي از جروم [4] و زاولستان گرفته، و بر خراسان استيلا آورده در شهور سنه تسع و خمسين و مائتين قصد كرد، و سبب آن بود: كه خصمان او از بلاد نيمروز چنانچه احمد و فضل برادران عبد اللّه سجزي [5] به امان محمد طاهر آمده بودند و يعقوب ليث ايشان را از امير محمد طاهر در خواست ميكرد و او باز نميداد. چون يعقوب ليث قصد نيشاپور كرد و نزديك رسيد، احمد و فضل سجزي بدر سراي امير محمد طاهر آمدند تا او را از آمدن يعقوب ليث اعلام دهند حاجب ايشان را گفت: امير چون خفته است فرصت نيست، ايشان باز گشتند و گفتند: كسي ميبايد كه امير را بيدار كند! چون باز گشتند، بنزديك عبد اللّه صالح سجزي آمدند، و آن حال كه رفته بود اعلام دادند.
عبد اللّه سجزي دانست: كه امير محمد طاهر را غفلت دريافته است و دولتش


[1] اصل: حسن. جمهور: حسن
[2] اصل: و ادب
[3] اصل: فايده شريله. پ: فايده شرط. باستناد اين عبارت ابن خلدون (ج 3- 295) اصلاح شد: و ولاه علي العراق و الشرطه شرطه بمعني مقدمه الجيش است (منجد) راورتي: تايد ناحيه.DISTRICT
[4] صل وپ حروم (ر: 15)
[5] اصل: سنجري پ: بحري و سنجري. ولي بقرار گرديزي (ص 7) و طبري (ج 3) و الكامل (ج 7) و رورتي (1: 16) عبد اللّه صالح سجزي.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 194
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست