responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 120

او را به بغداد آوردند، و سر بردار كردند، و سر او بخراسان فرستادند نزديك اسماعيل احمد ساماني. و هم در عهد او صاحب الشامه [1] قرمطي به شام خروج كرد، و خود را از اولاد علي گفت. امير المؤمنين مكتفي. قاسم بن عبد اللّه الوزير را بفرستاد، تا او را بگرفت و بسوخت. و در عهد او اسماعيل بن احمد ساماني برحمت حق پيوست. ايالت خراسان پسر او احمد بن اسماعيل (را) داد، و مدت خلافت او شش سال و نه ماه بود. [2] و فوت او در ذو القعده سنه خمس و تسعين و مائتين بود.

المقتدر بالله‌

ابو الفضل جعفر بن المعتضد. مادر او ام ولد بود شعب [3] نام، و او در وقت بيعت خلافت سيزده ساله و يك ماهه بود و بيست (و) پنج روزه. ولادت او در رمضان سنه اثني و ثمانين و مائتين بود، و مدت خلافت او بيست و پنج سال بود، و در اين مدت دو بار از خلافت افتاد و باز خليفه شد. و احمد اسماعيل ساماني در عهد او برحمت حق پيوست. نصر احمد را كه پسر او بود و عهد و لواء فرستاد، نصر [4] قرمطي در عهد او خروج كرده بود، او را بكشتند. و ابو الهيجا را اسير [5] كردند، كه او [6] قصد مكه كرده بود [7]، و حجر اسود را بركنده و ببرده و جامه كعبه برداشته. و شهادة المقتدر باللّه روز چهار شنبه بيست و هفتم ماه شوال سنه عشرين [8] و ثلث مائه بود، و اللّه اعلم.

القاهر باللّه‌

ابو المنصور محمد بن المعتضد، مادر او ام ولد بود نام او قول [9]، و ولادة او در جمادي الاولي سنه سبع و ثمانين و مائتين بود، و همان روز كه برادر او مقيد شد


[1] اصل: صاحب دكه. پ: كله. صاحب الشامه قرمطي (الكامل 8- 210)
[2] الكامل: شش سال 6 ماه 19 روز
[3] پ: شبعپ. مجمل: شعب مسعودي: سغب.
[4] پ: بو نصر
[5] پ: امير
[6] اصل: او ندارد پ: مانند متن
[7] الكامل (8: 63 و 80): ابو السرايا نصر بن حمدان برادر ابو الهيجا عبد اللّه بن حمدان است كه اين هر دو برادر بنو حمدان در خلافت مقتدر شهرت زيادي داشتند دست‌شان در وقايع بزرگ دخيل بود، و در نتيجه ابو الهيجا مقتول و نصر مفرور گرديد اما بردن حجر اسود و برداشتن كسوت كعبه بسال 317 ه- از طرف ابو طاهر قرمطي بود (رجوع به الكامل، ج 8- 77) بنابران رويت متن اين كتاب با آنچه ابن اثير نوشته مخالف است.
[8] اصل: عشر
[9] كذا، پ: فضل. مجمل: خلوت طبري:
ظلوم سيوطي: فتنه.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست