responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 112

آن بود: كه هارون را خواهري بود عباسه [1] نام، او را دوست داشتي، و جعفر يحيي را هم بغايت دوست داشتي. چون بي هر دو شكيبائي نداشت به جهت حضور هر دو ميان ايشان عقد نكاح كرد تا نظر بهم در يك مجلس حلال باشد بران قرار كه بفراش جمع نشوند. و چون عقد نكاح شد، ايشان را جمع مي‌آورد، دلهاء ايشان با يك ديگر ميل كرد. و در فراش بر سبيل خفيه جمع شدند و حمل ظاهر شد، و فرزند بيك حمل تولد شد، هرون را معلوم شد، جعفر را بكشت. و فضل برادر او را با پدرش در زندان محبوس كرد. تا در حبس بمردند و خاندان ايشان بكلي برانداخت. و خواهر را در صندوق كرد، و در چاهي انداخت، و هرون پشيمان شد. و سنت هارون [2] آن بود خود كه يك سال حج كردي و يك سال غزا. و مدت خلافت او بيست و سه سال بود.
و السلام علي من اتبع الهدي.

الامين محمد بن الهارون.

كنيت او ابو عبد اللّه و مادر او زبيده بنت جعفر بن أبي جعفر المنصور بود.
هارون او را ولي عهد خود كرد. بعد ازو مامون را، و امين را بطوس بيعت كردند و ولادت او در ماه شوال در سنه احدي و سبعين و مائه بود. پدر او را ولي عهد كرد و بعد ازو مامون را. و بعد ازو مؤمن را. امين فاضل و عالم و كريم بود، اما چون او جوان و نازنين بود، به لهو و طرب مشغول شد، و هر ماه يك بار دادي و فضل ربيع را وزارت داد، و مامون [3] بيعت ولايت بعد از پدر خود به جهت علي موسي رضا بستد، امين چون بشنيد كه مامون لقب و اسم امين را از خطبه و دارهم و دينار بيرون برد، امين علي بن عيسي بن هامان [4] را بحرب مامون فرستاد، و مامون طاهر بن الحسن و هرثمه [5] را با لشكري گران به بغداد فرستاد، و امين را محصر كردند، مدت يك سال.
و درين وقت علويان بهر طرف خروج كردند، و كار امين درهم شد، و


[1] اصل: عباسيه
[2] در نسخه اصل گاهي بالف و گاهي بدون الف است
[3] كلمات و مامون در اصل نيست، و چنين معني ميدهد كه بايد امين براي علي موسي الرضا بيعت ستده باشد، ولي به تصريح مسعودي و مجمل، مامون در مرو براي وي بيعت ستد كه مهترين دودمان علي رض بود. بنابر ان بر حسب ضرورت و قول مورخان اسم مامون در عبارت زيادت شد
[4] در اصل خوانده نمي‌شود از الكامل درست شد.
[5] اصل: هريمه. الكامل و مجمل و ابن خلدون: هرثمه بن اعين.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست