نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : امامی، عبدالنبی جلد : 1 صفحه : 81
و
ثانیا: توجّه داشتن به مسایل و مشکلاتی است که والدین، به خصوص مادر، برای
پرورش جسم و بدن فرزند در دوران اوّلیه زندگی متحمّل شدهاند؛ و ثالثا:
لازمه احسان به والدین و سایر مستحقان احسان نیز اعتقاد کامل به توحید
الهی و عبادت و پرستش او جلّ جلاله و توجّه داشتن است به اینکه احدی را در
عبادت و پرستش برای او شریک قرار ندهد.
4. ب- تنذیر و تبشیر تعلیلی است برای اجرای امر در فحوای وعظ و تذکّر
در صدر اولین آیه مکّی، برای انجام احسان غیر مقید در قوله تعالی:
«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» امر مؤکد از جانب
خدای تعالی به احسان و اموری دیگر شده و در ذیل، آیه به فحوای وعظ و تذکّر
پایان گرفته است: «یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، [1] و در آیات
مدنی هم آنجا که احسان برای موضوع جزئی یا شخصی بیان شده، مخالفت و سرپیچی
از آن به تنذیر، و موافقت و انجام آن به تبشیر، ختم شده است؛ قوله تعالی: «وَ
أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِکَ تَخْفِیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَةٌ
فَمَنِ اعْتَدی بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ.»، [2] «تِلْکَ حُدُودُ
اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ
هُمُ الظَّالِمُونَ.»، [3] «وَ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِیَ
اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی
تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ
الْعَظِیمُ.» [4] از این تعلیل برمیآید که برای اجرای امر و دستوری که
در فحوای وعظ و ارشاد است، لازم است کیفر مخالفت در برابر عدم اجرای آن و
نیز پاداش موافقت و عمل به دستور و اجرای آن، اعلام، و همراه دستور بیان
شود.
5. ب- در تربیت، راه و رسم آموزش دادن فضایل اخلاقی را از قرآن عبرت میگیریم
در آموزش فضایل اخلاقی اصول نهگانه زیر برای به فعلیت در آمدن فضیلت اخلاقی مورد نظر ضروری است: